لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۶

سه دانشمند آمریکایی و بریتانیایی برنده جایزه نوبل پزشکی ۲۰۱۹


ویلیام کیلین و گرگ سمنزا، از آمریکا و پیتر رتکلیف از بریتانیا، برنده جایزه نوبل پزشکی امسال
ویلیام کیلین و گرگ سمنزا، از آمریکا و پیتر رتکلیف از بریتانیا، برنده جایزه نوبل پزشکی امسال

جایزه پزشکی نوبل برای کشف نحوه تشخیص و جذب اکسیژن توسط سلول‌های بدن به دو دانشمند آمریکایی و یک دانشمند بریتانیایی تعلق گرفت.

کمیته نوبل گفت این کشف راه مقابله با کم خونی، سرطان و سایر بیماری‌ها را هموار می‌کند.

دو دانشمند آمریکایی به نام‌های ویلیام جی کیلین جونیور از دانشگاه هاروارد و گرگ ال سمنزا از دانشگاه جان هاپکینز و پیتر جی رتکلیف، دانشمند بریتانیایی از دانشگاه آکسفورد به طور مشترک این جایزه (حدود ۹۰۰ هزار دلار) را دریافت خواهند کرد.

کمیته نوبل در بخشی از بیانیه خود گفت: «پژوهش‌های آنها دانش ما در مورد نقش واکنش‌های فیزیولوژیک در تداوم زندگی را افزایش داده و نشان می‌دهد که کدامیک از اندام‌ها و قسمت‌های بدن واکنش به سطوح مختلف اکسیژن را کنترل می کنند».

این واکنش‌های بدن در تولید گلبول‌های قرمز، ساخت رگ‌ها و تنظیم سیستم ایمنی بدن نقش تعیین کننده‌ای دارند.

کمیته نوبل افزود تمرکز پژوهش‌های این دانشمندان روی تولید داروهای مناسب برای درمان بیماری‌ها از طریق فعال کردن و یا مسدود کردن فعالیت بخش‌هایی از بدن انسان است که وظیفه آنها تشخیص اکسیژن است.

از زمان بنیانگذاری جوایز نوبل در سال ۱۹۰۱ این صدودهمین جایزه‌ای است که در رشته پزشکی و زیست‌شناسی اعطا می‌شود.

ویلیام جی کیلین، یکی از برندگان آمريکايی جایزه پزشکی نوبل ضمن ابراز خوشحالی از دریافت این جایزه گفت بخشی از مبلغ جایزه را وقف امور خیریه خواهد کرد.

پیتر رتکلیف، برنده بریتانیایی جایزه نیز گفت: «وقتی پژوهش‌هایم را شروع کردم اصلا حدس نمی‌زدم که به چنین نتیجه‌ای برسد».

او افزود: «پژوهش در مورد تاثیر اکسیژن روی سلول‌های بدن موضوع جذابی تلقی نمی‌شد و برخی در مورد این پژوهش‌ها تردید داشتند».

جایزه پزشکی نوبل در سال گذشته به خاطر پژوهش در مورد فعال کردن سیستم دفاع طبیعی بدن در مقابله با تومورها به جیمز آلیسون از آمریکا و تاسوکو هونجو از ژاپن اعطا شد.

جایزه پزشکی اولین مورد از جوایز نوبل است که برندگان رشته‌های مختلف آن در روزهای آینده اعلام خواهند شد. برندگان جایزه فیزیک روز سه‌شنبه و جایزه شیمی روز چهارشنبه اعلام می‌شود.

چون سال گذشته به دلیل برملا شدن رسوائی آزار جنسی در آکادمی سوئد در رشته ادبیات برنده‌ای اعلام نشد امسال در این رشته برندگان سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ روز پنجشنبه اعلام می‌شوند و روز جمعه نیز برنده جایزه صلح نوبل مشخص خواهد شد.

برنده آخرین جایزه که مربوط به رشته اقتصاد است روز ۲۵ مهر ( ۱۴ اکتبر) اعلام می‌شود.

جوايز نوبل از سال ۱۹۰۱ و بر اساس وصيتنامه بنيانگذار آن آلفرد نوبل که در سال ۱۸۹۵ نوشته شده، به افرادی که آثار آنها موجب پيشرفت بزرگ بشريت بوده‌اند اعطا می‌شود.

طبق وصيت او هر ساله جوايزی در پنج رشته پزشکی، فيزيک، شيمی، ادبيات و صلح اعطا می‌شوند. جايزه يادبود نوبل در رشته اقتصاد در سال ۱۹۶۸ توسط بانک مرکزی سوئد پايه‌گذاری شد و رسما جزو جوايز نوبل محسوب نمی‌شود.

جوايز نوبل روز ۱۰ دسامبر، سالروز مرگ آلفرد نوبل در مراسم رسمی و مجللی در شهرهای استکهلم و اسلو اعطا خواهد شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG