لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۱۰

وزیر خارجه کره شمالی از احتمال آزمایش یک بمب هیدروژنی خبر داد


کره شمالی پیشتر از آزمایش یک بمب هیدروژنی خبر داده بود که به ادعای پیونگ‌یانگ قوی‌ترین بمب اتمی آزمایش شده توسط این کشور است.
کره شمالی پیشتر از آزمایش یک بمب هیدروژنی خبر داده بود که به ادعای پیونگ‌یانگ قوی‌ترین بمب اتمی آزمایش شده توسط این کشور است.

پس از تهدید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، علیه کره شمالی در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل، وزیر خارجه کره شمالی روز جمعه گفت که کشورش ممکن است دست به آزمایش یک بمب هیدروژنی بر فراز اقیانوس آرام بزند.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، «ری یونگ هو»، وزیر خارجه کره شمالی روز جمعه به خبرنگاران در نیویورک گفت که پیونگ‌یانگ ممکن است در پاسخ به تهدید ترامپ در منطقه اقدام به آزمایش موشک اتمی بکند.

او ادعا کرد که «این احتمالاً قوی‌ترین آزمایش بمب هیدروژنی بر فراز اقیانوس آرام خواهد بود».

وزیر خارجه کره شمالی در عین حال گفت: «این‌که چه گام‌هایی برداشته خواهد شد من واقعاً باخبر نیستم زیرا این اقدامات بر عهده کیم جونگ اون [رهبر کره شمالی] است».

کره شمالی پیشتر هم در ۱۲ شهریور ماه، از آزمایش یک بمب هیدروژنی قابل نصب بر کلاهک‌های موشکی خبر داد که به ادعای پیونگ‌یانگ قوی‌ترین بمب اتمی آزمایش شده توسط این کشور است.

دونالد ترامپ در نطقی که روز سه‌شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد داشت، تهدید کرد که اگر پیونگ‌یانگ از فعالیت‌های اتمی خود دست نکشد، «هیچ چاره دیگری نخواهیم داشت مگر آن که کره شمالی را به طور کامل نابود کنیم».

کیم جونگ اون نیز روز جمعه از سخنرانی دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل انتقاد کرده و گفت که وی به دلیل تهدید کره شمالی به «نابودی کامل»، بهای سنگینی پرداخت خواهد کرد.

رهبر کره شمالی در ادامه گفت که «معلوم نیست ترامپ چه انتظاری داشت وقتی این سخنان را بر زبان می‌راند، اما با نتیجه‌ای فراتر از انتظاراتش مواجه خواهد شد.»

کیم جونگ اون با لحنی توهین‌آمیز ادامه داد که «من قطعاً رئیس‌جمهور 'کم‌عقل و خرفت' آمریکا را با آتش مهار خواهم کرد».

متن این سخنرانی کیم جونگ اون به حالت اول‌شخص نوشته شده‌است و به گفته دولت کره شمالی این نخستین بار است که یکی از رهبران این کشور پیامی را به صورت اول‌شخص و مستقیماً از زبان خود منتشر می‌کند.

در همین حال، دونالد ترامپ بامداد جمعه در یکی از آخرین پیام‌های توئیتری خود نوشت که «کیم جونگ اون کره شمالی، که از قرار معلوم دیوانه است و فردی است که از گرسنگی دادن و کشتن مردم خودش ابایی ندارد، این بار طوری امتحان پس خواهد داد که قبلاً سابقه نداشته‌است».

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه ۲۸ شهریور به رهبران جهان هشدار داد که خطر حمله هسته‌ای در بالاترین حد خود از زمان پایان جنگ سرد است و «سخنان تند می‌تواند به سوءتفاهم‌های مرگبار منجر شود».

تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای و آزمایش‌های موشکی کره شمالی در هفته‌های اخیر اوج گرفته‌است. در این میان کره شمالی به رغم فشاری که قدرت‌های جهانی به آن وارد می‌کنند، همچنان به برنامه‌های موشکی و هسته‌ای خود ادامه می‌دهد.

آزمایش‌های موشکی از طرف پیونگ یانگ در همسایگی ژاپن و کره جنوبی، دو متحد آمریکا، و واکنش‌های تند آقای ترامپ که هر بار به نوبه خود با واکنش شدیدتر کره شمالی مواجه شده روزبه‌روز بر این تنش افزوده‌است.

دور تازه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی روز ۲۰ شهریورماه تصویب شد.

XS
SM
MD
LG