لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۶

توکیو و سئول: موشک کره شمالی از فراز خاک ژاپن عبور کرد


موشک بالیستیک کره شمالی (عکس از آرشیو)
موشک بالیستیک کره شمالی (عکس از آرشیو)

کره جنوبی و ژاپن گفته اند که کره شمالی بامداد روز سه شنبه یک موشک بالیستیک شلیک کرده است. آنها می گویند، این موشک کره شمالی از شمال ژاپن عبور کرده است.

به گزارش رویترز، شبکه خبری «ان اچ کی» گزارش داده است که این موشک به سه قسمت تقسیم شده و قسمت ها در آبهای نزدیک جزیره هوکایدو سقوط کرده اند.

ارتش کره جنوبی می گوید، موشک کره شمالی ساعت شش بامداد سه شنبه از منطقه سانان در نزدیک پیونگ یانگ، پایتخت این کشور شلیک شد و دو هزار و ۷۰۰ کیلومتر پرواز کرد و توانست به ارتفاع ۵۵۰ کیلومتری برسد.

یک مقام ژاپنی نیز گفته است که این موشک کره شمالی در فاصله یک هزار ۱۸۰کیلومتری شرق دماغه اریمو در هوکایدو فرود امد.

با این حال دولت ژاپن از مردم این منطقه خواسته است هشیار باشند.

این در حالی است که ارتش ژاپن اقدامی برای ساقط کردن این موشک کره شمالی انجام نداد و اجاز داد این موشک از قلمرو این کشور بگذرد.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، نیز بر ضرورت امنیت مردم این کشور تاکید کرده است.

شینزو آبه همچنین این آزمایش موشکی کره شمالی را تهدیدی بی سابقه و جدی دانسته که به امنیت و صلح منطقه صدمه می زند.

رویترز می گوید در سال ۲۰۰۹ نیز یک موشک کره شمالی از فراز خاک ژاپن عبور کرده بود.

تنش در شبه جزیره کره به دنبال آزمایش های موشکی کره شمالی بالا گرفته است. کره شمالی اخیرا دو موشک قاره پیما را آزمایش کرده است.

به گفته کاخ سفید، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، پیشتر به رهبر کره شمالی هشدار داده بود چنانچه ایالات متحده را تهدید کند با «خشم و آتشی»روبه رو خواهد شد که جهان تاکنون ندیده است.

پس از آن، کره شمالی تهدید کرد جزیره گوام در قلمرو ایالات متحده را هدف قرار خواهد داد. البته کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، دو هفته پیش گفت این اقدام را به تعویق می‌اندازد ولی در عین حال گفت این تصمیم بسته به حرکت بعدی واشینگتن می‌تواند تغییر کند.

XS
SM
MD
LG