لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۶

کره شمالی تأسیسات آزمایش هسته‌ای خود را از بین می‌برد


کیم جونگ اون رهبر کره شمالی روز ۲۲ خرداد ماه با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در سنگاپور دیدار می‌کند
کیم جونگ اون رهبر کره شمالی روز ۲۲ خرداد ماه با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در سنگاپور دیدار می‌کند

کره شمالی اعلام کرد که در راستای تعهدات پیشین این کشور مبنی بر عدم تکرار آزمایش هسته‌ای، این کشور تأسیسات آزمایش هسته‌ای خود را در فاصله روزهای دوم تا پنجم خرداد از بین خواهد برد.

خبرگزاری رویترز روز شنبه به نقل از خبرگزاری رسمی دولتی کره شمالی گزارش داد که در جریان این رخداد همه تونل‌های این تأسیسات منهدم خواهد شد و ورودی‌های آن نیز مسدود می‌شود. ضمن آن که همه امکانات نظارتی، ساختمان‌های تحقیقاتی و محل‌های حفاظتی این تأسیسات نیز از بین می‌رود.

این گزارش می‌گوید: «سازمان سلاح هسته‌ای و دیگر سازمان‌های مربوطه اقدامات فنی لازم را برای از بین بردن تأسیسات آزمایش هسته‌ای جمهوری دموکراتیک خلق کره شمالی در راستای شفاف‌سازی و اطمینان‌بخشی نسبت به عدم تکرار آزمایش هسته‌ای انجام می‌دهند.»

تصمیم پیونگ‌یانگ چند روز پس از آن اعلام شد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خبر داد وی روز ۱۲ ژوئن، برابر با ۲۲ خردادماه، با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در سنگاپور دیدار خواهد کرد. ا

این نخستین دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی در تاریخ به شمار می‌آید که پس از دهه‌ها خصومت شاید بتوانند روابط بهتری را تجربه کنند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه گفت که کره شمالی اگر با تسلیم سلاح‌های هسته‌ای خود موافقت کند می‌تواند در انتظار «آینده‌ای سراسر صلح و رفاه باشد».

پیش از این مقام‌های کره جنوبی گفته بودند که همسایه شمالی خود قصد دارد از کارشناسان و روزنامه‌نگاران بین‌المللی از جمله ایالات متحده و کره جنوبی دعوت کند تا در مراسم بستن تأسیسات آزمایش هسته‌ای خود شرکت کنند.

گزارش روز شنبه خبرگزاری رسمی کره شمالی نیز این امر را تایید می‌کند و می‌گوید که در راستای شفاف‌سازی از خبرنگاران بین‌المللی دعوت شده که ناظر از بین رفتن این تاسیسات باشند.

همه این خبرنگاران با یک پرواز دربست از پکن به شهر ساحلی ونسان در شرق کره شمالی خواهند آمد و سپس با قطار عازم تأسیسات آزمایش هسته‌ای کره شمالی می‌شوند که در یک منطقه کوهستانی واقع است.

تأسیسات آزمایش هسته‌ای کره شمالی در پونجی‌ری واقع است، منطقه‌ای در شمال کره شمالی. این تأسیسات زیر کوه قرار دارد و پر از تونل‌هایی است که بخش‌های مختلف آن را به هم وصل می‌کنند.‌

تاکنون شش آزمایش هسته‌ای در این تاسیسات انجام شده که جهان از آن اطلاع دارد.

منبع: خبرگزاری رویترز؛ س.ن. /پ.پ
XS
SM
MD
LG