لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۷

وزیر خارجه آمریکا: کره شمالی خلع سلاح هسته‌ای را بپذیرد، به اقتصادش کمک می کنیم


مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، روز جمعه ۲۲ اردیبهشت گفته است، اگر کره شمالی خلع سلاح هسته ای را بپذیرد، ایالات متحده آماده است به این کشور برای بهبود وضعیت اقتصادیش کمک کند.

به گزارش رویترز، مایک پومپئو که در آستانه دیدار تاریخی دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون، رهبرکره شمالی، گفته است: اگر رهبر کیم جونگ اون راه درست را در پیش بگیرد، اقدامی جسورانه فورا خلع سلاح هسته ای را بپذیرد، آمریکا آماده است با این کشور همکاری کند تا به شکوفایی همچون دوستان خود در کره جنوبی دست پیدا کند.

وزیر امور خارجه آمریکا که در کنفرانسی خبری با همتای کره جنوبی خود در واشینگتن صحبت می کرد، اظهار داشت: ایالات متحده کارنامه روشنی در کمک به مردم کره دارد.

آقای پومپئو که هفته جاری سه زندانی آمریکایی در کره شمالی را به آمریکا باز گرداند، گفته است، آزادی زندانیان زمینه برای نشست موفقیت آمیز بین رهبران دو کشور در ۲۲ خرداد در سنگاپور فراهم کرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا می گوید، مذاکرات خوب و جدی با کیم جونگ اون در پیونگ داشته است و هردو طرف از هدف نهایی نشست آتی سران آمریکا و کره شمالی آگاهند.

این دومین دیدار مایک پومپئو با رهبر کره شمالی طی شش هفته اخیر است.

وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص دیدار خود گفته است: ما گفت وگوی خوب و جدی داشتیم. در خصوص مسایل عمیق پیچیده، چالش ها؛ تصمیم استراتژیکی که رهبر کیم پیش روی خود دارد و تحقق خواستش حرف زدیم.

آقای پمپئو تصریح کرده است که اگر کره شمالی آماده خلع سلاح کامل هسته ای باشد، آمریکا نیز در مقابل آماده است تضمین های لازم را به این کشور بدهد.

وی همچنین گفته است، هدف آمریکا خیلی واضح این است که کره شمالی توانایی سلاح هسته ای نداشته باشد که با آن آمریکا و جهان را تهدید کند.

با این حال مایک پمپئو تاکید کرده است، خلع سلاح اتمی کره شمالی مستلزم راستی آزمایی مستحکم است.

روابط کره شمالی با ایالات متحده و هم‌پیمانانش که برای ماه‌ها دچار بحرانی جدی شده‌ بود، در هفته‌های اخیر فروکش کرده و طرفین به تنش‌زدایی از راه‌های دیپلماتیک روی آورده‌اند.

دونالد ترامپ پنجشنبه در خصوص چشم‌انداز دست‌یابی به توافق با کره شمالی با اشاره به کیم جونگ اون گفت: «فکر می‌کنم او می‌خواهد دست به‌کار شود و کشورش را به دنیای واقعی برگرداند.»

رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید که قصد دارد با کره شمالی درباره برچیدن جنگ‌افزار هسته‌ای از شبه جزیره کره گفت‌وگو کند.

XS
SM
MD
LG