لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۰

دونالد ترامپ: کره شمالی سه زندانی آمریکایی را آزاد کرده است


سه زندانی آزاد شده از کره شمالی، از چپ: کیم دانگ چول، تونی کیم و کیم هاک سونگ.
سه زندانی آزاد شده از کره شمالی، از چپ: کیم دانگ چول، تونی کیم و کیم هاک سونگ.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت در توئیتی خبر داد که کره شمالی سه زندانی آمریکایی را آزاد کرده و آنها همراه با مایک پمپئو، وزیر خارجه، در حال بازگشت به خانه هستند.

او همچنین گفته که برای استقبال از آنها به فرودگاه اندروز در ایالت مریلند می‌رود.

سخنگوی کاخ سفید هم روز چهارشنبه گفت آزادی سه زندانی آمریکایی از سوی کره شمالی، نشانه‌ای مثبت و بر اساس حسن نیت است.

سارا هاکبی سندرز گفت به نظر می‌رسد که این زندانیان «در شرایط خوبی هستند و بدون نیاز به کمک،‌ توانستند سوار هواپیما شوند».

وی افزود:‌ «همه آمریکا مشتاق بازگشت آنها و دیدن پیوند دوباره آنها با خانواده‌های‌شان هستند».

مایک پمپئو پس از ترک پیونگ یانگ و در جریان توقفی کوتاه در ژاپن گفت که مذاکراتی طولانی و دقیق با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، داشته است.

او اظهار داشت: در مورد جزییات دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی مذاکرات دقیقی داشته و در روزهای آینده جزییات بیشتری در مورد آن اعلام خواهد شد.

وزیر خارجه ایالات متحده گفت سه آمریکایی زندانی در کره شمالی به نشانه حسن نیت آزاد شده‌اند و اضافه کرد «به رغم شرایطی که داشته‌اند، وضعیت خوبی دارند»‌.

کیم دانگ چول، کیم هاک سونگ و تونی کیم، سه شهروند کره‌ای آمریکایی به اتهام فعالیت‌هایی «علیه حاکمیت کره شمالی» زندانی شده بودند.

خانواده تونی کیم در بیانیه‌ای از تمامی دست اندرکاران آزادی او تشکر کرده و ابراز امیدواری کرده که تمام زندانیان در کره شمالی آزاد شوند.

آمریکا در حالی که مشغول مذاکره برای رسیدن به شبه‌ جزیره کره عاری از سلاح‌های هسته‌ای است،‌ از توافق اتمی با ایران خارج شد.

آقای ترامپ از زمان شروع انتخابات گفته بود: «این معامله‌ای بسیار بد است» و وعده داده بود به آن پایان خواهد داد. او روز سه‌شنبه و با صدور فرمانی، آمریکا را از این توافق خارج کرد و گفت تحریم‌های هسته‌ای را علیه ایران باز می‌گرداند.

به استناد گزارش‌هایی از خبرگزاری آسوشیتد پرس،‌رادیو فردا/ ک.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG