لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۹

دونالد ترامپ به استقبال شهروندان آزادشده از زندان‌های کره شمالی رفت


سه زندانی آزادشده با هواپیمای وزیر خارجه آمریکا به حومه واشینگتن وارد شدند
سه زندانی آزادشده با هواپیمای وزیر خارجه آمریکا به حومه واشینگتن وارد شدند

دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری آمریکا، بامداد پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت به وقت محلی، برای استقبال از سه شهروند آمریکایی کره‌ای‌تبار که پس از تحمل بیش از یک سال حبس در کره شمالی به ایالات متحده بازگشته بودند به پایگاهی نظامی در حومه واشینگتن رفت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ملانیا ترامپ، بانوی اول آمریکا، و مایک پنس، معاون اول رئیس‌ جمهور، نیز برای استقبال از سه فرد آزادشده آقای ترامپ را همراهی کردند.

این سه نفر روز چهارشنبه و پس از دیدار مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی آزاد شدند.

دیدار این دو مقام که در پیونگ‌یانگ صورت گرفت بخشی است از طرح‌های پایانی بسترسازی برای یک نشست بین رئیس‌جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی.

بنا بر گزارش‌ها، هواپیمای حامل آقای پمپئو و این سه زندانی سابق بامداد پنج‌شنبه در پایگاه مشترک نظامی «اندروز» به زمین نشست و سه فرد یادشده قرار است در این روز به یک مرکز درمانی منتقل شوند.

این سه آمریکایی کره‌ای‌تبار که کیم دونگ چول، کیم هاک سونگ، و تونی کیم نام دارند، به اتهام فعالیت «علیه حاکمیت کره شمالی» زندانی شده بودند؛ وزارت خارجه آمریکا جزئیات بسیار کمی در مورد وضعیت آنها منتشر کرده‌است.

بازداشت این سه نفر آخرین مورد از موارد مشابهی است که در سال‌های اخیر رخ داده‌است. کره شمالی در سال‌های اخیر چندین شهروندان آمریکایی را به خاطر «جرم‌های» جزئی بازداشت کرده و معمولاً‌ آنها را پس از دیدارهای شخصی مقام‌های ارشد آمریکایی با مقام‌های کره‌ای آزاد کرده‌است.

دونالد ترامپ روز پنج‌شنبه پس از دیدار با سه فرد آزادشده به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد و در خصوص چشم‌انداز دست‌یابی به توافق با کره شمالی با اشاره به کیم جونگ اون گفت: «فکر می‌کنم او می‌خواهد دست به‌کار شود و کشورش را به دنیای واقعی برگرداند.»

رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید که قصد دارد با کره شمالی درباره برچیدن جنگ‌افزار هسته‌ای از شبه جزیره کره گفت‌وگو کند.

از سوی دیگر برخی رسانه‌ای آمریکایی، از جمله شبکه سی‌ان‌ان، گزارش‌ کرده‌اند که محل برگزاری نشست آتی رهبران آمریکا و کره شمالی «احتمالاً سنگاپور خواهد بود». این دیدار قرار است در ماه جاری میلادی یا اوایل ماه آینده برگزار شود.

روابط کره شمالی با ایالات متحده و هم‌پیمانانش که برای ماه‌ها دچار بحرانی جدی شده‌ بود، در هفته‌های اخیر فروکش کرده و طرفین به تنش‌زدایی از راه‌های دیپلماتیک روی آورده‌اند.

در همین حال شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، ضمن تبریک بازگشت سه شهروند آمریکایی به خاک آمریکا، بار دیگر تعهد کرد که برای آزادسازی بازداشتی‌های ژاپنی که دهه‌ها است در کره شمالی در بازداشت به سر می‌برند تلاشی مضاعف به عمل آورَد.

ژاپن می‌گوید کره شمالی دست کم ۱۷ شهروند ژاپنی را از چند دهه پیش ربوده و از آنها برای تعلیم زبان و فرهنگ ژاپنی به جاسوسان خود استفاده می‌کند.

پیونگ‌یانگ در سال ۲۰۰۲ به ربودن ۱۳ شهروند ژاپنی اذعان کرد و گفت که هشت تن از آنها فوت کرده‌اند و به ۵ نفر دیگر اجازه بازدید از ژاپن داده شده و آنها در ژاپن به‌سر می‌برند.

XS
SM
MD
LG