لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۰

اندیشکده آمریکایی از «فعالیت بازیافت هسته‌ای» کره شمالی خبر داد


تصویری ماهواره ای از سایت یانگ بیون کره شمالی (عکس سال ۲۰۱۶)
تصویری ماهواره ای از سایت یانگ بیون کره شمالی (عکس سال ۲۰۱۶)

مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی در واشینگتن روز سه شنبه ۲۷ فروردین گفته است، تصاویر ماهواره ای هفته گذشته از سایت های هسته ای کره شمالی نشان می دهند که این کشور در حال بازیافت مواد رادیو اکتیو برای تولید سوخت هسته‌ای است.

رویترز می‌گوید، هرگونه فعالیت بازیافت هسته‌ای می‌تواند نشانه‌ای از شکست مذاکرات دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی برای پایان دادن به بحران هسته‌ای شبه جزیره کره ارزیابی شود.

مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی در واشینگتن می‌گوید،تصاویر ماهواره ای از سایت اتمی یانگ بیون در ۱۲ آوریل پنج وسیله حمل و نقل ریلی ویژه را در نزدیکی تاسیسات غنی سازی و آزمایشگاه پرتوشیمی نشان می‌دهد.

این اندیشکده آمریکایی در ادامه گفته است، حرکت این وسایل حمل ونقل ریلی می‌تواند نشانه حمل مواد رادیو اکتیو باشد.

مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی تصریح می‌کند در گذشته از این وسایل نقلیه ریلی برای تولید مواد رادیو اکتیو و بازیافت هسته‌ای استفاده می‌شد.

جنی تاون، یک کارشناس مسایل کره شمالی در مرکز تحقیقاتی مرکز استمسون،در این زمینه گفته است، اگر فعالیت‌های بازیافت در حال انجام باشد، تحول قابل ملاحظه‌ای در جریان مذاکرات ایالات متحده و کره شمالی خواهد بود، چرا که مذاکرات دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در هانوی، پایتخت ویتنام بر سر آینده یانگ بیون به نتیجه‌ای نرسید.

این کارشناس امور کره شمالی می‌گوید، از آنجا که توافقی با کره شمالی بر سر آینده یانگ بیون حاصل نشد، جالب خواهد بود اگر این فعالیت‌ها را پس از مذاکرات هانوی آغاز کرده باشند.

اجلاس دوم رهبران کره شمالی و آمریکا نهم اسفند سال گذشته در هانوی، پایتخت ویتنام، به خاطر اختلاف نظر دو طرف در مورد خلع سلاح هسته‌ای آن کشور در قبال لغو تحریم‌های بین المللی بدون دستیابی به توافقی مستند به پایان رسید.

دونالد ترامپ در خصوص توقف این مذاکرات گفته بود که بعضی وقت‌ها بهتر است که مذاکرات را ترک کرد.

رئیس جمهوری آمریکا در کنفرانس خبری پس از دیدار با کیم جونگ اون در خصوص دلایل عدم دستیابی به توافقی در نشست هانوی گفته بود که آنها در ازای از بین بردن تاسیسات مورد نظر ما، خواستار لغو همه «تحریم‌ها بودند».

با استفاده از رویترز و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG