لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۵

استقبال ترامپ از ایده برگزاری سومین نشست با رهبر کره شمالی


ترامپ و کیم در جریات نشست هانوی در ویتنام؛ ۲۸ فوریه ۲۰۱۹
ترامپ و کیم در جریات نشست هانوی در ویتنام؛ ۲۸ فوریه ۲۰۱۹

رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید «روابط شخصی» او و رهبر کره شمالی «بسیار خوب» است، و برگزاری نشست سوم با کیم جونگ‌اون «برای درک این موضوع که هر یک کجا ایستاده‌ایم» ایده خوبی‌ست.

پست تازه آقای ترامپ در ارتباط با مذاکرات با پیونگ‌یانگ چندی پس از اظهارات تازه کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی در مورد برگزاری نشست تازه با رئیس‌جمهوری آمریکا منتشر شده‌است.

رسانه‌های رسمی کره شمالی ۲۴ فروردین ماه گزارش دادند که رهبر آن کشور از واشینگتن خواسته‌است طرحی «عادلانه» و «قابل پذیرش برای هر دو طرف» ارائه کند.

کیم جونگ‌اون گفته است روابط او با ترامپ در «سطح فوق‌العاده‌ای» قرار دارد و او تا پایان سال انتظار خواهد کشید تا ببیند آیا ایالات متحده گام تازه‌ای در روند مذاکرات برمی‌دارد یا نه.

رهبر کره شمالی گفته است «اگر ایالات متحده پیشنهاد برگزاری نشست سوم بین دو کشور را، با رویکرد و روشی درست مطرح کند، ما علاقه‌مند هستیم یک بار دیگر در آن شرکت کنیم».

تنها دو روز پیش از این اظهارات، کیم جونگ‌اون در نشست کمیته مرکزی حزب کارگر، بر لزوم «اتکا به خود» تاکید کرده و هشدار داده بود که این ضربه‌ای است به «نیروهای متخاصمی… که دچار خطای محاسباتی شده‌اند و [فکر می‌کنند] تحریم‌ها [کره شمالی] را به زانو درخواهد آورد».

او روز شنبه در نشستی در «پارلمان» کره شمالی -مجمعی که تنها تاییدکننده دستورات دستگاه رهبری‌ست- گفته «ما البته از اهمیت حل مشکلات با گفت‌وگو واقف هستیم، اما علاقه‌ای به روشی که آمریکا به کار می‌گیرد و در آن خواسته‌هایش را تحمیل می‌کند، نداریم».

رهبر کره شمالی با این حال تاکید کرده منتظر حرکت بعدی واشینگتن می‌ماند.

آقای ترامپ نیز در حساب کاربری خود در توئیتر، گفته «من با کیم جونگ‌اون (رهبری) کره شمالی، موافق هستم که روابط شخصی ما همچنان خیلی خوب است، شاید استفاده از واژه فوق‌العاده برای آن حتی درست‌تر باشد، و برگزاری نشست سوم می‌تواند ایده خوبی باشد و ما را به درک کامل این موضوع که هریک کجا ایستاده‌ایم، برساند».

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در عین حال افزوده است که از منظر او کره شمالی «تحت رهبری کیم، پنانسیل عظیمی دارد، رشد فوق‌العاده‌ای خواهد کرد و به اقتصادی موفق و ثروتمند» تبدیل خواهد شد.

او ابراز امیدواری کرده روزی فرا برسد که سلاح‌های هسته‌ای کره شمالی و تحریم‌ها علیه آن کشور برچیده شوند.

ترامپ و کیم تا کنون دو بار رو در رو مذاکره کرده‌اند؛ یک‌بار در سنگاپور در بهار گذشته و بار دیگر در اسفند ماه سال پیش در ویتنام. این نشست دوم اما بدون دستیابی به سندی مکتوب به پایان رسید و عملا از آن به‌عنوان نشستی ناموفق نام برده می‌شود.

کره شمالی به‌دلیل برنامه اتمی و نظامی خود با تحریم‌های گسترده بین‌المللی روبه‌رو است. این کشور تحت رهبری کیم جونگ‌اون، از سال ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۱۸، دست به قوی‌ترین آزمایش هسته‌ای خود زد و شمار چشم‌گیری آزمایش موشکی، از جمله موشک‌های بالیستیک قاره‌پیما انجام داد.

کیم زمانی آمریکا را به «حمله اتمی پیشگیرانه» تهدید کرده بود و ترامپ نیز زمانی رهبر کره شمالی را «مرد موشکی» توصیف کرده بود و گفته بود کره شمالی با «آتش و خشم روبه‌رو خواهد شد». اما در نهایت این روند تغییر کرد و دو طرف در رخدادی بی‌سابقه، در سنگاپور به مذاکره نشستند.

اسوشیتدپرس، یون‌هاپ، توئیتر|ت
XS
SM
MD
LG