لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۴

کیم جونگ اون می‌گوید آزمایش موشکی جدید هشداری به کره جنوبی بود


 کیم جونگ اون گفته توسعه تسلیحات پیشرفته توسط کره شمالی اقدامی در راستای حذف تهدیدهای بالقوه است. (عکس از آرشیو)
کیم جونگ اون گفته توسعه تسلیحات پیشرفته توسط کره شمالی اقدامی در راستای حذف تهدیدهای بالقوه است. (عکس از آرشیو)

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی جمعه چهارم مرداد گفته است، آزمایش موشکی تازه این کشور هشداری به «جنگ افروزان» در کره جنوبی بود تا به واردات سلاح و مانور نظامی مشترک پایان دهد.

رویترزمی‌گوید، کیم جونگ اون بامداد پنجشنبه شخصا شاهد آزمایش دو موشک کوتاه برد از ساحل شرقی کره شمالی بود.

این نخستین آزمایش موشکی کره شمالی از زمان دیدار رهبر این کشور با رئیس جمهوری آمریکا در منطقه حائل بین دو کره در ماه گذشته بود.

به گزارش خبرگزاری دولتی کره شمالی کیم جونگ اون گفته است، ما مجبوریم سیستم سلاح‌های فوق العاده قدرتمند خود را برای از بین بردن تهدیدهای بالقوه و مستقیم برای امنیت کشور در( کره) جنوبی توسعه دهیم .

در همین حال، سرهنگ لی پترز، سخنگوی فرماندهی مشترک نیروهای امریکایی و کره جنوبی، هم در بیانیه‌ای روز جمعه گفت که آزمایش های موشکی تازه کره شمالی «تهدیدی علیه [کره جنوبی] یا ایالات متحده نیستند و هیچ تاثیری بر وضعیت دفاعی ما ندارند. »

در گزارش خبرگزاری دولتی کره شمالی اشاره ای به دونالد ترامپ یا نام آمریکا نشده اما این خبرگزاری می‌گوید کیم جونگ اون از برگزاری مانور مشترک نظامی کره جنوبی انتقاد کرده است.

یک روزنامه کره شمالی هم عکسی از کیم جونگ اون به هنگام آزمایش این دو موشک منتشر کرده و از تقدیر آقای کیم از مقام‌های موشکی این کشور خبر داده است.

کره شمالی به رغم تمایل به ادامه مذاکرات اتمی با ایالات متحده، و با وجود اظهارات لفظی مثبت رهبران دو کشور از دیگری و ارسال نامه به همدیگر، اما از عملکرد آمریکا انتقاد می‌کند.

دولت آمریکا نیز از سوی دیگر تاکید کرده فشارها بر کره شمالی تا زمانی که زرادخانه اتمی و موشک‌های بالستیک پابرجا هستند، ادامه خواهد یافت.

آن‌طور که از سخنان و اظهارات مقام‌های دو کشور، تحلیل‌ها و برآوردها بر می‌آید کره شمالی خواستار خلع سلاح اتمی خود در روندی «گام به گام» است در حالی که واشینگتن خواستار پاکسازی اتمی در درجه اول، و سپس برچیدن تحریم‌ها شده‌است.

ترامپ و کیم، سال پیش در دیداری در سنگاپور بر سر حرکت در مسیری غیر اتمی شدن شبه‌جزیره کره توافق کردند. دیدار دوم آنها در هانوی، پایتخت ویتنام، اما بدون دستیابی به سند و توافقی مکتوب پایان یافت.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG