لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۲۰

حملات کرایست‌چرچ: تهدید اردوغان، هشدار استرالیا و نیوزیلند


رجب طیب اردوغان طی روزهای گذشته دست به واکنش‌هایی به حملات نیوزیلند زده که خبرساز شده‌اند.
رجب طیب اردوغان طی روزهای گذشته دست به واکنش‌هایی به حملات نیوزیلند زده که خبرساز شده‌اند.

رئیس‌جمهوری ترکیه تهدید کرده استرالیایی‌هایی که ضد مسلمانان هستند را «با تابوت روانه خانه» کند. استرالیا اظهارات اردوغان را محکوم کرده و دولت نیوزیلند برای اعتراض به اظهارات و اقدامات اخیر اردوغان، وزیر خارجه را روانه ترکیه کرده‌است.

جمعه گذشته در جریان حمله یک نژادپرست استرالیایی به مساجدی در کرایست‌چرچ نیوزیلند، دست‌کم ۵۰ نفر جان خود را از دست دادند. رسانه‌های نیوزیلند این حمله را «بدترین حمله تروریستی» در تاریخ این کشور توصیف کرده‌اند.

رجب طیب اردوغان طی روزهای گذشته دست به واکنش‌هایی زده که خبرساز شده‌اند. همه این واکنش‌ها نیز تنها دو هفته پیش از انتخابات شهرداری‌ها و شوراهای شهر در ترکیه ابراز شده‌اند.

رئیس‌جمهوری ترکیه روز دوشنبه تهدید کرده بود استرالیایی‌های ضد مسلمانی که به کشورش می‌آیند را، «مانند پدربزرگانشان» در نبرد گالیپولی، «با تابوت روانه خانه‌شان کند».

نبرد گالیپولی یا نبرد چناق‌قلعه در جریان جنگ جهانی نخست بین امپراتوری عثمانی و نیروهای ائتلاف بریتانیا، فرانسه و ارتش مشترک استرالیا و نیوزیلند، در آوریل ۱۹۱۵ در تنگه داردانل در گرفت، و در نهایت با شکست نیروهای ائتلاف به پایان رسید.

اردوغان این اظهارات را در خود چناق‌قلعه بیان کرد.

سخنان رئیس‌جمهوری ترکیه با واکنش شدید دولت استرالیا روبه‌رو شده‌ است. اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، سفیر ترکیه را فراخوانده و خواستار آن شده که آنکارا این حرف‌ها را پس بگیرد.

سفیر ترکیه در استرالیا قرار است روز سه‌شنبه در پارلمان استرالیا با قانون‌گذاران آن کشور نیز دیدار کند.

موریسون گفته اگر اردوغان حرف‌هایش را پس نگیرد «همه گزینه‌ها را روی میز خواهد گذاشت». هنوز مشخص نیست دولت استرالیا قصد دارد در واکنش به ترکیه دست به چه اقدامی بزند.

صدها تن از مردم استرالیا و نیوزیلند هر سال برای گرامیداشت کشته‌شدگان نبرد گالیپولی به چناق‌قلعه سفر می‌کنند

صبح روز ۲۹ اسفند ماه نخست‌وزیر نیوزیلند گفت معاون خود، وزیر خارجه کشورش، را به ترکیه فرستاده تا مراتب اعتراض ولینگتون را مستقیما و رو در رو به دولت ترکیه اعلام کند.

جاسیندا آردرن گفته وینستون پترز خواستار ادای توضیحات از سوی آنکارا خواهد شد. خانم آردرن می‌گوید «معاون نخست‌وزیر ما مستقیما این اظهارات را در خود ترکیه به چالش خواهد کشید».

اردوغان روز سه‌شنبه بار دیگر بخش‌هایی از فیلم حمله به مساجد را نیز پخش و نشر کرده‌است؛ آن‌هم با وجود انتقادهای شدید از این اقدام که پیشتر صورت گرفته بود.

وزیر خارجه نیوزیلند پیش‌تر به پخش فیلم حمله به مساجد اعتراض کرده بود و گفته بود این کار دولت ترکیه می‌تواند شهروندان کشورش را با خطر روبه‌رو کند.

حملات روز جمعه در شهر کرایست‌چرچ نیوزیلند به دو مسجد نور و لین‌وود، صورت گرفت. نخست‌وزیر نیوزیلند گفته است دولت او اجازه نخواهد داد، روند دادگاه و محاکمه مهاجم استرالیایی، به فرصتی برای او برای تبلیغ خودش و عقایدش تبدیل شود.

نخست‌وزیر نیوزیلند گفته مهاجم نژادپرست استرالیایی «با اقدام تروریستی خود به‌دنبال خیلی چیزها بود؛ مطرح کردن خودش یکی از آن‌ها بود. و این همان چیزی‌ست که ما قطعا جلویش را خواهیم گرفت».

رویترز، اسوشیتدپرس، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG