لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۲

عفو بین الملل: نمایش «اعترافات»، نقض حقوق بشر است


سازمان عفو بین المللی برنامه پخش «اعترافات» از تلویزیون را، نقض حقوق بشر خواند
سازمان عفو بین المللی برنامه پخش «اعترافات» از تلویزیون را، نقض حقوق بشر خواند

سازمان عفو بين الملل، برنامه پخش «اعترافات» ايرانی آمريکايی ها از تلويزيون دولتی ايران را نقض حقوق بشر خواند.


قرار است روز چهارشنبه ۲۷ تير ماه، تلويزيون جمهوری اسلامی در برنامه ای ويژه، آنچه اعترافات هاله اسفندياری و کيان تاجبخش خوانده شده را پخش کند.


مصاحبه رادیو فردا با دروئری دايک، پژوهشگر سازمان عفو بين الملل درباره ايران:


نظر شما درباره پخش آنچه اعترافات ايرانی-آمريکايی ها خوانده شده چيست؟


گزارش ها مبنی بر برنامه پخش «اعترافات» دو ايرانی- آمريکايی که هم اکنون در ايران زندانی هستند، ما را با اين نکته مواجه می کند در ايران حقوق بشر رعايت نمی شود.


بر اساس کنوانسيون جهانی حقوق بشر که ايران نيز آن را پذيرفته است، گرفتن اعتراف از متهم قابل قبول نيست. سازمان عفو بين الملل پخش آنچه اعترافات هاله اسفندياری و کيان تاجبخش خوانده می شود و همچنين دستگيری آن ها را محکوم می کند و خواستار آزادی هر چه سريع تر و بدون قيد و شرط اين دو تن و ديگر شهروندان دارای تابعيت دوگانه است و از مقامات جمهوری اسلامی می خواهد اتهام اين افراد بر اساس استاندارهای بين المللی تعين شود.


فکر می کنيد اساس و پايه فشارها بر فعالان سياسی، اجتماعی و فرهنگی در ايران چه باشد؟


اساس اين فشارها موضوعی نيست که سازمان عفو بين الملل به دنبال آن باشد. ما مشکلات حقوق بشر و نقض آن در کشورهای مختلف از جمله ايران را بررسی می کنيم. ما متوجه شده ايم که در ايران موارد نقض حقوق بشر به در سطح بالايی وجود دارد. بازداشت شهروندان ايرانی – آمريکايی ، پخش «اعترافات» آن ها، بازداشت دانشجويان در سالروز ۱۸ تيرماه، بازداشت فعالان حقوق زنان و اعدام و سنگسار از موارد نقض حقوق بشر در ايران هستند.


ناکامی مقامات ايرانی در اجرای استانداردهای بين المللی حقوق بشر که به آن ها متعهد شده اند، وضعيت ناگواری ايجاد کرده که بايد به آن پايان داد
دروئری دايک

کسانی که عليه بازداشت فعالان سياسی و اجتماعی، اعتراض و تحصن می کنند، در ايران بازداشت می شوند. سازمان عفو بين الملل از مقامات جمهوری اسلامی می خواهد زدن اتهام جاسوسی به فعالان اجتماعی را پايان دهد. بر اساس کنوانسيون جهانی حقوق بشر اين اعمال پذيرفتنی نيست و سازمان عفو بين الملل از مقامات ايران می خواهد به مفاد اين کنوانسيون عمل کند.


به نظر شما دستگيری و پخش اعترافات هاله اسفندياری و کيان تاجبخش، دو پژوهشگر ايرانی- آمريکايی به سياست های دولت جمهوری اسلامی بازمی گردد يا نتيجه سياست های قوه قضاييه است؟


بر اساس قوانين بين المللی ما بايد دولت را مسوول هر عملی در يک کشور رخ می دهد بدانيم. در اين رابطه ناکامی مقامات ايرانی در اجرای استانداردهای بين المللی حقوق بشر که به آن ها متعهد شده اند، وضعيت ناگواری ايجاد کرده که بايد به آن پايان داد.


ممکن است مقامات ديگری هم مسوول باشند. ما از تمام مقامات ايرانی از جمله رهبران مذهبی، سازمان های غير دولتی، تحليلگران، روزنامه نگاران و ديگران می خواهيم در پايان دادن به نقض حقوق بشر در ايران کمک کنند.


ما به طور مستقيم به رهبر جمهوری اسلامی، آيت الله شاهرودی، رييس قوه قضاييه، وزير اطلاعات و مقامات ديگر نامه نوشته ايم زيرا با وجود آنکه دولت مسوول نقض حقوق بشر در ايران است، مقامات ديگر نيز همه در اجرای استانداردهای بين المللی حقوق بشر در ايران مسوول هستند.


ما از تمام مقامات ايرانی از جمله رهبران مذهبی، سازمان های غير دولتی، تحليلگران، روزنامه نگاران و ديگران می خواهيم در پايان دادن به نقض حقوق بشر در ايران کمک کنند
دروئری دايک، پژوهشگر سازمان عفو بين الملل

خبرها از ايران حاکی از آن است که سينا پايمرد، جوان ۱۹ ساله ای که دو سال و نيم پيش در نزاعی خيابانی مردی را به قتل رسانده بود، به زودی اعدام خواهد شد. سازمان عفو بين الملل امروز در واکنش به اين مساله بيانيه ای صادر کرده است. در اين بيانيه چه مواردی آمده است؟


سازمان عفو بين الملل از شنيدن خبر اعدام سينا بسيار ناخشنود است. اعدام اين نوجوان، به معنی نقض کامل قوانين بين المللی است.


ما از دولت ايران می خواهيم برای متوقف کردن اين حکم سريعا اقدام کند. سينا دو سال و نيم پيش هنگامی که زير ۱۸ سال بوده متهم به قتل شده است.


ايران متعهد شده است که نوجوانان زير ۱۸ سال را اعدام نکند. از ابتدای سال جاری ميلادی ۱۲۴ اعدام در ايران انجام شده است.


سازمان عفو بين الملل درک می کند که دولت ايران بايد مجرمان واقعی را محاکمه کند، اما اين سازمان در عين حال از ايران می خواهد که اين محاکمات را به نحو عادلانه برگزار کند.


با اين حال صدور حکم اعدام در تمام موارد مصداق نقض حقوق بشر، غير انسانی و ظالمانه است.


XS
SM
MD
LG