لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۴

«اعتراف تحت فشار اسفندیاری، مشروعیت ندارد»


تصویری که از هاله اسفندیاری پخش شده است.
تصویری که از هاله اسفندیاری پخش شده است.

لی هميلتون، رييس مرکز مطالعاتی ودرو ويلسون، با انتشار بيانيه ای اعلام کرد که هاله اسفندياری، پژوهشگر اين مرکز در ايران تحت فشار است و هر گونه اظهارات وی، «بدون دسترسی به وکيل مدافع، مشروعیت ندارد.»


تلويزيون دولتی جمهوری اسلامی ايران، با پخش يک آگهی اعلام کرده است که روزهای چهارشنبه و پنج شنبه هفته جاری، برنامه ای با عنوان «به اسم دموکراسی» پخش خواهد کرد و در اين آگهی، تصاويری از هاله اسفندياری و کيان تاجبخش، دو تن از ايرانی – آمريکايی های در بازداشت ديده می شوند.


آن گونه که خبرگزاری های داخلی گزارش داده اند، قرار است در اين برنامه «اعترافات» اين دو تن که پيش از اين به «جاسوسی» متهم شده بودند، پخش شود.


لی هميلتون، رييس مرکز مطالعاتی ودرو ويلسون، در بيانيه خود يادآوری کرده که خانم اسفندياری در زندان انفرادی نگهداری می شود و با اتهاماتی رو به رو شده که در اين بيانيه «مضحک» توصيف شده اند.


نظر شما درباره پخش این «اعترافات» چیست؟ برای انتشار نظر خود در سایت رادیو فردا، اینجا کلیک کنید.


در بخشی از ويدئوی کوتاهی که در آگهی اخير پخش شده، خانم اسفندياری با روسری سياه و پوششی اسلامی ديده می شود و می گويد: «به اسم ديالوگ، به اسم توانمند سازی زنان، به اسم دموکراسی...»


در بخشی از ويدئوی کوتاهی که در آگهی اخير پخش شده، خانم اسفندياری با روسری سياه و پوششی اسلامی ديده می شود و می گويد: «به اسم ديالوگ، به اسم توانمند سازی زنان، به اسم دموکراسی...»

همچنين کيان تاجبخش نيز در لا به لای تصاويری از قيام های مردمی در نقاط مختلف جهان، در محلی شبيه به يک منزل مسکونی ديده می شود که در حال بيان نکاتی درباره «تمرکز فعاليت بنياد سوروس» است.


يکی از سخنگويان وزارت امور خارجه آمريکا ضمن بيان اين که اين تصاوير را نديده است، گفت که اين افراد بايد آزاد شوند و «به خانه باز گردند.»


شان مک کورمک افزود: «ممانعت از خروج افرادی از اين دست، فرستادن پيامی منفی است و يک تعبير ناخوشآيند از طبيعت يک رژيم منحصر به فرد است.»


مقام های امنيتی ايران می گويند که هاله اسفندياری و کيان تاجبخش، برای کشف «يک شبکه برانداز» دستگير شده اند.


برخی روزنامه های نزديک به محافل امنيتی چون روزنامه کيهان نيز در تحليل هايی که منتشر کرده اند، اين افراد را به «برنامه ريزی برای وقوع انفلاب مخملی» در ايران متهم کرده اند.


در اين تحليل ها آمده است که آمريکا در تلاش است تا با شکل دادن شبکه ای از روشنفکران، زمينه برای «تغيير نظام سياسی» ايران آماده کند.


آيت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران نيز بارها هشدار داده است «انفلاب مخملی با پشتيبانی آمريکا، با حمايت روشنفکران» به وقوع می پيوندد.


«انفلاب مخملی»، اصطلاحی است که برای نخستين بار برای توصيف اعتراض های مدنی مردم چکسلواکی سابق به کار رفت و به وقوع يک انفلاب مردمی، بدون خونريزی اشاره داشت.


در سال ۱۹۸۹ ميلادی، اعتراض های مردمی در چکسلواکی سابق موجب شد تا نظام کمونيستی اين کشور تغيير کند و انتخابات آزاد، با حضور همه احزاب در اين کشور برگزار شود.


تلويزيون جمهوری اسلامی ايران پيش از اين نيز بعد از دستگيری افرادی که به جرم های سياسی متهم بوده اند، تصاويری از آنها پخش کرده که پيش از محاکمه، به اتهامات خود «اعتراف» می کنند.


در دوره قدرت اصلاح طلبان، علی يونسی، وزير اطلاعات وقت پخش چنين اعترافاتی را که معمولا بعد از آزادی متهمان با تکذيب آنها رو به رو شده را ممنوع اعلام کرد، اما در همان زمان نيز گروهی از مقام های امنيتی در قوه قضائيه، در پرونده هايی چون «دانشجويان» و «سيامک پورزند» اعترافاتی را از متهمان پخش کردند.


XS
SM
MD
LG