لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۰

سفر معاون وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی به چين


عباس عراقچی معاون وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی برای گفت و گو در باره بحران هسته ای ایران، به پکن رفته است
عباس عراقچی معاون وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی برای گفت و گو در باره بحران هسته ای ایران، به پکن رفته است

در حالی که شش کشور قدرتمند جهان به مذاکرات خود برای اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران ادامه می دهند، عباس عراقچی معاون وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز پنج شنبه اول مارس، وارد پکن شد تا در باره برنامه هسته ای ايران با مقام های چين گفت و گو کند.


محمود رضوانی سخنگوی سفارت جمهوری اسلامی ايران در پکن هدف از اين ديدار را بررسی مساله هسته ای ايران عنوان کرد و از ذکر جزئيات بيشتر در اين باره خودداری نمود.


چين که از اعضای دايم شورای امنيت است و از حاميان برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی به حساب می آيد روز پنج شنبه از ايران خواست تا با تعليق برنامه های غنی سازی اورانيوم راه را برای رسيدن به صلح از طريق گفت و گو هموار کند.


آقای عراقچی نيز در اين ديدار اعلام کرد کشورش آماده است تا در مذاکرات منطقی و عادلانه برای حل مسالمت آميز مساله هسته ای ايران شرکت کند

چين گان سخنگوی وزارت امور خارجه چين روز پنج شنبه در يک کنفرانس خبری در پکن، با اعلام اين مطلب گفت: «ما اميدواريم ايران به درخواست های جامعه جهانی پاسخ مثبت دهد و به قطعنامه ۱۷۳۷ سازمان ملل متحد صادقانه عمل کند.»


طی ديداری که روز پنج شنبه ميان آقای عراقچی و لی جائو شين وزير امور خارجه چين صورت گرفت، آقای لی بار ديگر بر موضع دولت چين در اين باره تاکيد و ابراز اميدواری کرد که بحران هسته ای ايران هر چه سريعتر از طريق گفت و گو حل شود.


بنا به اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه چين، جامعه جهانی بايد بکوشد تا با حفظ خونسردی و ادامه تلاش ها، مسير بحران هسته ای ايران را بسوی ديپلماسی هدايت کند.


او در اين زمينه بدون آن که به جزئيات خاصی اشاره کند به تلاش هايی اشاره کرد که جامعه جهانی می تواند خارج از حوزه شورای امنيت سازمان ملل متحد صورت دهد تا اين روند را به سوی مذاکره باز گرداند.


چين با آن که همواره از اعمال تحريم بر ايران مخالفت کرده اما از جمله کشور هايی است که در مذاکرات شش قدرت بزرگ جهان برای دست يابی به توافق بر سر اعمال تحريم های بيشتر عليه ايران شرکت دارد.


قرار است آقای عراقچی، دوم مارس به گفت و گوهای خود با مقام های چينی در باره برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی و کسب حمايت احتمالی دولت چين در اين باره ادامه دهد.


XS
SM
MD
LG