لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۵

وضعيت نامعلوم دانشجويان بازداشت شده


به جز یک نفر، دانشجویان بازداشتی آزاد نشده اند
به جز یک نفر، دانشجویان بازداشتی آزاد نشده اند

با گذشت ۷۰ روز از بازداشت ۸ تن از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی منتخب دانشجويان دانشگاه امير کبير، روز سه شنبه تنها مجيد شيخ پور، يکی از اين دانشجويان آزاد شد و بقيه همچنان در زندان اوين بسر می برند.


مجيد شيخ پور، در انتخابات انجمن اسلامی دانشگاه امير کبير که به رغم تدابير شديد امنيتی در ارديبهشت ماه سال جاری برگزار شد، با ۹۱۴ رای به عنوان عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی اين دانشگاه برگزيده شد.


احسان منصوری، احمد قصابان، مقداد خليل پور، پويان محموديان، عباس حکيم زاده و مجيد توکلی، اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه اميرکبير همچنان در زندان هستند.


خبرنامه امير کبير، سايت خبری انجمن اسلامی دانشجويان امير کبير خبر از وضعيت نامشخص مجيد توکلی، احمد قصابان و احسان منصوری می دهد که گفته می شود در سلول انفرادی هستند.


ما پيگير وضعيت دانشجويان بازداشت شده و خواستار رفع پلمب از دفتر سازمان دانش آموختگان ايران هستيم و همچنين برنامه های اعتراضی هم در دستور کار داريم که به زودی اعلام خواهند شد
مهدی امینی زاده

به گزارش خبرنامه امير کبير اين دانشجويان در اعتراض به وضعيت نامشخص پرونده خود از روز شنبه ۲۳ تيرماه در اعتصاب غذا بسر می برند.


همچنين کيوان انصاری، ديگر دانشجوی دانشگاه امير کبير از حدود يک سال پيش در زندان است. او عضو سابق سازمان دانش آموختگان ايران و نايب دبير سابق انجمن امير کبير است.


ابوالفضل جهاندار، يکی ديگر از دانشجويانی است که ۱۱ ماه است در زندان اوين بسر می برد و در اعتراض به عدم انتقالش از بند ۲۰۹ از روز شنبه ۲۳ تيرماه دست به اعتصاب غذا زده است.


ابوالفضل جهاندار، از اعضای سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجويان علامه طباطبايی و شورای عمومی دفتر تحکيم وحدت است. وی در شهريور ماه ۸۵ توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد.


برادر ابوالفضل جهاندار که روز دوشنبه با او ملاقات کرده است، از وضعيت بد جسمی او می گويد و می افزايد: «برادرم ضعيف و رنجور شده است. از نظر جسمی تحليل رفته است. من روز دوشنبه با او ملاقات کردم که به من گفت از روز شنبه اعتصاب غذا را آغاز کرده است. رسيدگی به پرونده او انجام نشده و شايد يکی از دلايل اعتصاب غدای او همين باشد.»


برادر ابوالفضل جهاندار می گويد هنوز به خانواده او اعلام نشده به چه اتهامی بازداشت است و می افزايد: «هنوز من از اتهام وی خبری ندارم. حتی رای دادگاه او را هم به ما نشان ندادند.»


آقای جهاندار در گفت و گو با راديو فردا از قول مساعد مسوولان برای آزادی برادرش خبر می دهد و می گويد: «خانواده يکی از بازداشت شدگان با مسوولان صحبت کرده بود و آن ها قول داده اند تا آخر اين ماه به وضعيت دانشجويان بازداشت شده رسيدگی شود.»


اتهام اين دانشجويان مشخص نيست و در ارتباط با مکان نگهداری آنان هم اطلاع رسانی نشده است. گفته شده آنها در بند ۲۰۹ زندان اوين نگهداشته می شوند اما به طور رسمی از سوی مقامات به خانواده ها اعلام نشده و هنوز مشخص نيست قرار بازداشت آنها چه زمانی به قرار وثيقه يا کفالت تبديل خواهد شد
مهدی امینی زاده

در همين حال، از وضعيت حنيف يزدانی و علی نيکونسبتی، دو عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت که ۹ روز از بازداشت آن ها می گذرد، نيز نگرانی وجود دارد.


اين دو به همراه محمد هاشمی، مهدی عربشاهی، بهاره هدايت و علی وفقی از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت، روز ۱۸ تيرماه به دنبال تحصنی آرام در مقابل دانشگاه امير کبير در اعتراض به بازداشت اعضای انجمن اسلامی دانشگاه امير کبير دستگير شدند.


به جز علی نيکو نسبتی و حنيف يزدانی، بقيه بازداشت شدگان با خانواده های خود تماس تلفنی گرفته اند.


مهدی امينی زاده، عضو شورای مرکزی ادوار تحکيم وحدت در گفت و گو با راديو فردا می گويد مسوولان پاسخ روشنی به خانواده ها نمی دهند و می افزايد: «خانواده ها به دادگاه مراجعه کرده اند و دادگاه پاسخ روشنی نداده است و مدام پاسخگويی را به آينده موکول می کند.»


مهدی امينی زاده همچنين می گويد اتهام اين دانشجويان هنوز اعلام نشده است. او می گويد: «اتهام اين دانشجويان مشخص نيست و در ارتباط با مکان نگهداری آنان هم اطلاع رسانی نشده است. گفته شده آنها در بند ۲۰۹ زندان اوين نگهداشته می شوند اما به طور رسمی از سوی مقامات به خانواده ها اعلام نشده و هنوز مشخص نيست قرار بازداشت آنها چه زمانی به قرار وثيقه يا کفالت تبديل خواهد شد.»


مهدی امينی زاده درباره اقدامات سازمات دانش آموختگان ايران برای آزادی اعضای شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت و ادوار تحکيم وحدت می گويد: «ما پيگير وضعيت دانشجويان بازداشت شده و خواستار رفع پلمب از دفتر سازمان دانش آموختگان ايران هستيم و همچنين برنامه های اعتراضی هم در دستور کار داريم که به زودی اعلام خواهند شد.»


اين درحالی است که انجمن اسلامی منتخب دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايی با صدور بيانيه ای به بازداشت امير يعقوبعلی، عضو شورای مرکزی اين انجمن که از اعضای کمپين يک ميليون امضاء برای حقوق برابر است، بازداشت مهدی عربشاهی، دبير سياسی دفتر تحکيم و دانشجوی دانشگاه علامه طباطبايی و همچنين ضرب و شتم و بازداشت مرتضی اصلاحچی، دبير سابق انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبايی و عضو شورای تهران تحکيم وحدت که روز ۱۸ تيرماه بازداشت شدند، اعتراض کرده و خواستار آزادی فوری و بی قيد و شرط آنها شده است.


XS
SM
MD
LG