لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۵

انفجارهای مهيب مسجد لال پاکستان را لرزاند


یک مرد پاکستانی مسلح
یک مرد پاکستانی مسلح

صدای هشت انفجار مهيب اوايل روز پنج شنبه ۵ ژوئيه، مسجد لال پاکستان که محل خشونت های چند روز اخير در پايتخت پاکستان بوده را لرزاند.


مسجد لال که امام آن مولانا عبدالعزيز روز چهارشنبه ۴ ژوئيه بازداشت شد، به طور معمول محل تجمع اسلامگرايان افراطی است.


انفجارها، پس از انتشار اعلاميه نيروهای امنيتی به وقوع پيوست که در آن دانشجويان را به تسليم در مقابل نيروهای امنيتی دعوت کرده بود.


يک شاهد عينی به خبرگزاری رويترز گفته است روز چهارشنبه از بلندگوها اين سخنان به گوش می رسيد که «همه کسانی که در مسجد حضور دارند، بايد تسليم شوند و در غير اين صورت مسئوليت جان آنها با خودشان خواهد بود.»


بازداشت امام تندرو مسجد لال پاکستان


مولانا عبدالعزيز امام مسجد لال پاکستان، مسجد سرخ، که محل تجمع مسلمانان تندرو و افراطی است، روز چهارشنبه ۴ ژوئيه، در پوشش برقعه و در ميان گروهی از زنان بازداشت شد.


دولت پاکستان پيشتر به طلاب اين مسجد ۲۴ ساعت فرصت داده بود تا سلاح خود را زمين بگذارند و از درگير شدن با سربازان خودداری کنند و در غير اين صورت با حمله های بيشتر نيروهای دولت رو به رو شوند.


به گفته مقام های پاکستانی، بيش از هزار نفر در مسجد سنگر گرفته بودند.


درگيری ميان اسلامگرايان و دولت پاکستان

بعد از درگيری های خونين روز سه شنبه ميان طلاب اين مسجد و نيروهای پليس و ارتش پاکستان، صدها سرباز و پليس مسجد لال را محاصره کردند و در اين منطقه مقررات منع رفت و آمد به مدت ۲۴ ساعت اعلام شد.


سياستمداران ليبرال پاکستان، ماه ها است که پرويز مشرف، رييس جمهوری اين کشور را زير فشار قرار داده اند تا با حمله به اين مسجد که محل مراجعه اسلامگرايان افراطی است، به بحران پايان دهد

کشمکش يک ماهه ميان دولت مرکزی پاکستان و جنبشی اسلامی با مشی شبيه به طالبان در مسجد لعل، روز سه شنبه به خشونت کشيده شد.


اين مسجد تا منطقه ديپلماتيک حفاظت شده اسلام آباد که پارلمان پاکستان نيز در آنجا قرار دارد، تنها چند کيلومتر فاصله دارد.


اسلامگرايان اين مسجد که تعداد زيادی شبه نظامی در اختيار دارند، ماه ها است که برای آنچه «حاکم شدن قوانين اسلامی» در پاکستان می خوانند با دولت مرکزی درگير شده اند.


ارتش پاکستان ۱۲ خودروی زره پوش نفربر را که به سلاح های خودکار مجهز هستند در اطراف اين مسجد مستقر کرده است.


سياستمداران ليبرال پاکستان، ماه ها است که پرويز مشرف، رييس جمهوری اين کشور را زير فشار قرار داده اند تا با حمله به اين مسجد که محل مراجعه اسلامگرايان افراطی است، به بحران پايان دهد. تندروهای اين مسجد تهديد کرده اند که عليه نيروهای دولتی، به عمليات انتحاری دست خواهند زد.


تعدادی از طلاب در مسجد سنگر گرفته اند

ظفر وارييچ، معاون وزير کشور پاکستان در يک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که هر يک از اين اسلامگرايان که تلاش کند با دولت درگير شود، هدف شليک ماموران پليس و ارتش قرار خواهد گرفت.


او گفت: «گلوله با گلوله پاسخ داده خواهد شد.»


بحران مسجد لال در حالی پاکستان را درگير کرده است که پرويز مشرف، رييس جمهوری اين کشور در آستانه آماده شدن برای برگزاری انتخابات رياست جمهوری و انتخابات عمومی اين کشور است و با انتقادات اپوزيسيون و جبهه تبليغاتی مخالفانش رو به رو است.


آقای مشرف پيش از اين، به رغم تهديدهای اسلامگرايان اين مسجد، از نيروهای پليس عليه آنها استفاده نکرده بود. ناظران اوضاع پاکستان می گويند که دولت اين کشور تلاش کرده است تا از تحريک اسلامگرايان و بالا گرفتن ابعاد درگيری ها خودداری کند.


روز چهارشنبه همزمان با بحران مسجد لال در اسلام آباد، يک بمبگذار انتحاری، نه سرباز و يک کودک را در حمله ای در يک شهر کوچک در ايالت سرحد پاکستان کشت. هنوز روشن نيست که اين حادثه با بحران در اين مسجد ارتباطی داشته است يا نه.


شب گذشته نيز تعدادی از روحانيون ميانه رو تلاش کردند تا با تندروهای مسجد لال مذاکره کنند و از افزايش خشونت ها جلوگيری کنند، اما هنوز نشانه ای از موفقيت اين مذاکرات ديده نشده است.


XS
SM
MD
LG