لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۳

روسيه: ايران غنی سازی را متوقف کند


مسکو می گوید ایران باید غنی سازی اورانویم را به حال تعلیق درآورد
مسکو می گوید ایران باید غنی سازی اورانویم را به حال تعلیق درآورد

روسيه روز سه شنبه ۱۳ مارس ايران را فراخواند که به خواست های شورای امنيت سازمان ملل متحد برای متوقف کردن برنامه غنی سازی اورانيوم عمل کند و با آژانس بين المللی انرژی اتمی نيز همکاری نمايد.


بر پايه بيانيه وزارت امور خارجه روسيه، مقام های روسيه اين درخواست را در جريان ديدار دو روزه علی حسينی تاش، قائم مقام شورای عالی امنيت ملی ايران از روسيه، با وی در ميان گذاشته اند.


به نوشته خبرگزاری آسوشيتدپرس، اين درخواست نشان از افزايش تنش ها در روابط ايران و روسيه دارد.


در جريان مذاکرات با آقای حسينی تاش، مسکو بر ضرورت اجرای قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنيت سازمان ملل متحد و خواست های شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی توسط ايران تاکيد کرده است.


مقام های روسيه همچنين از ايران خواسته اند که «گام های سازنده لازم را که برای آغاز بی درنگ مذاکرات لازم است» بردارد.


مقام های روسيه همچنين از ايران خواسته اند که «گام های سازنده لازم را که برای آغاز بی درنگ مذاکرات لازم است» را بردارد

به رغم اختلاف هايی که تاکنون ميان نمايندگان چين و روسيه از يک سو و آمريکا و سه کشور اروپايی از سوی ديگر بر سر پيش نويس قطعنامه عليه ايران وجود داشته، اما به تازگی روابط مسکو و تهران بر سر تکميل نيروگاه بوشهر، رو به سردی گذاشته است.


روسیه، ايران را متهم می کند که در پرداخت بدهی های خود در رابطه با قرارداد يک ميليارد دلاری نيروگاه هسته ای بوشهر، تاخیر داشته است. اما ايران می گويد بدهی های خود را به موقع پرداخت کرده است.


«تضمين» ايران برای صلح آميز بودن برنامه هسته ای


منوچهر متکی وزير امور خارجه جمهوری اسلامی، روز سه شنبه در سخنرانی خود در اجلاس جهانی مقابله با گسترش تسليحات گفت که اگر پرونده ايران از شورای امنيت به آژانس بين المللی انرژی اتمی ارجاع داده شود، اين کشور حاضر است تضمين هايی بدهد که برنامه هسته ای ايران «انحراف نخواهد داشت».


آقای متکی اشاره نکرد که ايران حاضر است چه تضمين هايی بدهد تا اعتماد کشورهای گروه ۱+۵ را جلب کند.


اين اظهارات در حالی صورت می گيرد که کشورهای گروه ۱+۵ اعلام کرده اند که در صورت تعليق غنی سازی اورانيوم توسط ايران حاضرند با تهران مذاکره کنند. اما سخنگوی دولت احمدی نژاد روز سه شنبه بار ديگر تاکيد کرد که موضوع غنی سازی اورانيوم کاملا منتفی شده است.


آمريکا و کشورهای غربی برنامه هسته ای ايران را پوشش برای دستيابی به بمب اتمی می دانند. ولی جمهوری اسلامی می گويد که برنامه اتمی را برای دستيابی به برق دنبال می کند.


آمريکا و کشورهای غربی برنامه هسته ای ايران را پوشش برای دستيابی به بمب اتمی می دانند. ولی جمهوری اسلامی می گويد که برنامه اتمی را برای دستيابی به برق دنبال می کند.


آمريکا، فرانسه، بريتانيا، روسيه و چين به عنوان پنج کشور عضو دايم شورای امنيت سازمان ملل به همراه آلمان به ايران پيشنهاد کردند برنامه غنی سازی اورانيوم خود را تعليق کند و در ازای آن مشوق های اقتصادی بگيرد تا صلح آميز بودن فعاليت های هسته ای ايران از سوی آژانس بين المللی انرژی اتمی اعلام شود.


جمهوری اسلامی ايران حاضر به تعليق نشده و شورای امنيت سازمان ملل، در قطعنامه ۱۷۳۷ ضمن تحريم موشکی و هسته ای ايران، به جمهوری اسلامی ايران دو ماه فرصت داد تا روند غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


اما با امتناع ايران از پذيرش اين درخواست، کشورهای ۵+۱ نشست هايی برای تشديد تحريم ها عليه ايران برگزار کرده اند و در آخرين تحول اعلام شد که پيشرفت های قابل توجهی برای صدور قطعنامه دوم عليه ايران حاصل شده است.


XS
SM
MD
LG