لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۱

پیشی گرفتن هیلاری کلینتون در «رای‌گیری زودهنگام» در برخی از ایالت‌های کلیدی


در کمتر از دو هفته به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نتایج رای گیری پیش از موعد نشان می‌دهد که هیلاری کلینتون، نامزد حزب دمکرات در برخی از ایالت‌های کلیدی از موقعیت بهتری نسبت به رقیب خود دونالد ترامپ برخوردار است.

براساس قانون انتخابات آمریکا، رای دهندگان می‌توانند آرا خود را پیش از برگزاری انتخابات در هشتم نوامبر ارسال کنند.

به گزارش روز چهارشنبه «سی ان ان» تاکنون هفت میلیون و ۳۰۰ هزار نفر آرا خود را ارسال کرده‌اند. براساس نتایج اعلام شده، نامزد دمکرات‌ها در ایالت‌های «نورث کارولینا»، آریزونا، و نودا نسبت به انتخابات سال ۲۰۱۲ در چنین برهه زمانی از موقعیت بهتری برخوردار است.

طبق این گزارش هیلاری کلینتون در ایالت های آریزونا، نورث کارولینا و نودا از رقیب خود پیش افتاده است.

با این حال، در ایالت آیوا، نامزد حزب جمهوریخواه از موقعیت بهتری نسبت به سال ۲۰۱۲ برخوردار است. در سال ۲۰۱۲ باراک اوباما با اختلاف زیاد در این ایالت به پیروزی رسید، اما طبق این گزارش بر اساس آرا اعلام شده نامزد حزب جمهوریخواه در سال جاری توانسته نمایش بسیاری بهتری داشته باشد.

این در حالی است که نامزد حزب دمکرات روز چهارشنبه فعالیت های انتخاباتی خود را یکی از ایالت های کلیدی ادامه داد.

هیلاری کلینتون نامزد حزب دمکرات بار دیگر تشریح برنامه‌هایش را تشدید کرده و بیشتر بر اهمیت نقش دولت احتمالی خود در حمایت خانواده، پرداخت دستمزد برابر برای زنان با مردان، ایجاد سهولت در تامین هزینه‌های دانشگاهی و سایر برنامه‌های رفاهی تکیه می‌کند.

او در همانحال، در کمپین انتخاباتی در ایالت حساس فلوریدا، فرصت حمله به رقیب جمهوریخواه خود را هم از دست نداده است.

خانم کلینتون روز چهارشنبه در یک گردهمآیی انتخاباتی گفت: «در بیستم ژانویه نخستین کاری که رییس جمهوری انجام می‌دهد، ادای سوگند برای حفظ، نگهداری و دفاع از قانون اساسی آمریکاست و من در اینکه دونالد ترامپ چنین مفاهیمی را درک می‌کند، تردید جدی دارم».

خانم کلینتون افزود: «ما در آمریکا نمی‌گوییم که در مورد پذیرش نتایج انتخابات، شما را منتظر خواهیم گذاشت. ما همواره انتخابات آزاد و عادلانه و انتقال مسالمت آمیز قدرت داشته‌ایم و این آن چیزی است که آمریکای ما را بزرگ و قدرتمند می‌سازد».

روز چهارشنبه، دونالد ترامپ کاندیدای جمهوریخواه، کمپین انتخاباتی خود را متوقف کرد تا در مراسم گشایش رسمی هتل بین المللی ترامپ در قلب واشینگتن، حضور داشته باشد.

او روز سه شنبه در فلوریدا هم در مراسم گشایش یکی از بزرگ‌ترین تفریحگاههای خود شرکت کرده بود.

سخنگوی کمپین آقای ترامپ در گفتگو با روزنامه «پولیتیکو» از غیبت کوتاه مدت او از میدان کارزار انتخاباتی دفاع کرد و گفت که دونالد ترامپ حق دارد در مراسم گشایش یکی از بهترین و مجلل‌ترین هتل‌هایش شرکت کند.

رسانه‌ها می‌گویند که کاندیدای جمهوریخواه از آغاز تلاش‌های انتخاباتی در سال گذشته، از چند و چون فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی‌اش غافل نبوده ولی بیشتر وقت خود را وقف رسیدن به کاخ سفید کرده است.

دونالد ترامپ روز سه شنبه در گردهمآیی انتخاباتی در شهر سنفورد ایالت فلوریدا ضمن حمله به باراک اوباما و رقیب خود هیلاری کلینتون، رییس جمهوری آمریکا را به فرار از پذیرش مسولیت در ماجرای ایمیل‌های وزارت خارجه متهم کرد و گفت که: «حال باید در مورد تحقیقات انجام شده تحقیق کنیم تا واقعیت روشن شود».

دونالد ترامپ همچنین با انتقاد از سیاست خارجی آمریکا در سوریه گفت: «سوریه دیگر سوریه سابق نیست؛ اکنون سوریه، روسیه است و یک ایران جدید که دولت ما از طریق توافق اتمی با دولت ایران خلق کرد. توافقی که پیآمد یکی از بد‌ترین مذاکراتی است که من تاکنون سراغ دارم».

او افزود: ما باید برروی داعش تمرکز کنیم نه بر سوریه ولی با طرح خانم کلینتون، ما درگیر جنگ جهانی سوم خواهیم شد.

« هافینگتون پست»، روز چهارشنبه در گزارشی به این نکته مهم تاکید کرد که انتخابات سال جاری، جامعه آمریکا را دچار یک استرس روانی و فشارهای روحی کرده است.

XS
SM
MD
LG