لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۶

سازمان ملل حمله به بیمارستان قندوز را محکوم کرد؛ اوباما: تحقیق می‌کنیم


عکسی از بیمارستان شهر قندوز.
عکسی از بیمارستان شهر قندوز.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل روز شنبه ۱۱ مهرماه حمله هوایی به یک بیمارستان در قندوز افغانستان که دستکم ۱۹ کشته برجای گذاشت را محکوم کرده و گفت که این حمله می‌تواند «مصداق جنایت جنگی به‌شمار بیاید.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گفته می‌شود که این حمله هوایی احتمالاً توسط نیروی هوایی آمریکا انجام شده و در همین زمینه باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، قول داده‌است که دولتش تحقیقات کاملی در مورد این حادثه انجام خواهد داد.

بنا بر گزارش‌ها، سازمان پزشکان بدون مرز در بیانیه‌ای اعلام کرده است که ۱۲ تن از کارکنان این سازمان و هفت بیمار درحمله هوایی به بیمارستان شهر قندوز در شمال افغانستان کشته شده‌اند.

سازمان پزشکان بدون مرز همچنین گفته است در این حمله که ساعت دو و ۱۰ دقیقه بامداد روز شنبه به وقت محلی انجام شده، دستکم ۳۷ نفر زخمی شده‌اند.

در این بیانیه تصریح شده است که پزشکان بدون مرز پیشتر موقعیت دقیق بیمارستان را که به وسیله «جی‌پی‌اس» مشخص شده بود، به مقام‌های نظامی ائتلاف بین المللی و افغان اطلاع داده بودند.

در همین حال، زید رعد الحسین، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد، روز شنبه در بیانیه ای با «توجیه‌ناپذیر» خواندن حمله به بیمارستان پزشکان بدون مرز در قندوز، تاکید کرده است، در صورتی که در دادگاه ثابت شود که حمله عمدی بوده، ‌ حمله به یک بیمارستان می‌تواند یک جنایت جنگی محسوب شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه خود تاکید کرده است: «این حادثه عمیقا تاسف برانگیز، توجیه ناپذیر و احتمالا حتی می‌توان آن را جنایتکارانه دانست.»

در همین حال، اشتون کار‌تر، وزیردفاع آمریکا، در واکنش به حمله هوایی به بیمارستانی در قندوز گفته است که «تحقیقات کامل» در این زمینه آغاز شده است.

این در حالی است که پیشتر نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان اعلام کرده‌اند که تقریبا در‌‌‌ همان زمانی که ساختمان بیمارستان در قندوز هدف قرار گرفته، حملاتی هوایی در نزدیکی آن داشته‌اند.

به دنبال تصرف شهر قندوز در شمال افغانستان در روز دوشنبه هفته گذشته توسط شبه نظامیان طالبان، نیروهای دولتی با پشتیبانی نیروهای ائتلاف بین المللی عملیاتی برای خارج کردن نیروهای طالبان در این شهر آغاز کردند.

دولت افغانستان شامگاه پنجشنبه اعلام کرد که نیروهای دولتی توانسته است نیروهای طالبان را از قندوز بیرون برانند.

به گزارش رسانه‌های خبری تصرف قندوز به دست نیروهای طالبان، بزرگ‌ترین پیروزی این گروه در افغانستان طی ۱۴ سال گذشته محسوب می‌شود.

XS
SM
MD
LG