لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۱

«از سرگیری» پرواز جنگنده‌ها از پایگاه هوایی سوری مورد حمله آمریکا


یک هواپیمای سوخوی روسیه در پایگاه هوایی لاذقیه (عکس از آرشیو)
یک هواپیمای سوخوی روسیه در پایگاه هوایی لاذقیه (عکس از آرشیو)

سازمان «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» روز جمعه اعلام کرده است،ساعاتی پس از حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی شعيرات در استان حمص، دو جنگنده روز جمعه برای انجام عملیات از این پایگاه به پرواز در آمدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، گفته است: این جنگنده‌ها پس از آن که بخشی از پایگاه شعيرات آماده شد از داخل پایگاه برخاسته و اهدافی را «پالمیرا» هدف قرار دادند.

طبق این گزارش رامی عبدالرحمن، مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه، مشخص نکرده است که آیا این هواپیماها روسی یا سوری بودند ولی گفته است، این دو جنگنده از نوع سوخو بودند.

روسیه و سوریه هر دو از هواپیماهای نوع «سوخو» استفاده می کنند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه می گوید،این جنگنده‌ها مواضع گروه حکومت اسلامی، داعش، را مورد حمله قرار داده اند.

آمریکا بامداد روز جمعه در واکنش به حمله شیمیایی به یک منطقه در استان ادلب، با ۵۹ موشک «تاماهاک» پایگاه شعیرات را هدف قرار داد. دولت آمریکا حکومت بشار اسد را مسئول این حمله شیمیایی می داند. حکومت سوریه هرگونه دخالت در این بمباران را رد می کند.

در همین زمینه، یک منبع نظامی سوریه به خبرگزاری فرانسه گفته است: نیروهای ارتش سوریه ساعاتی پیش از حمله موشکی از وقوع آن مطلع شده بودند.

این منبع نظامی گفته است:ما اقداماتی احتیاطی رادر خصوص پایگاه‌های هوایی خود علاوه بر پایگاه شعیرات انجام دادیم . ما شماری از هواپیما‌ها را به مناطق دیگر منتقل کردیم.

منابع نظامی آمریکا می گویند، به روسیه در خصوص انجام این حمله از پیش اطلاع داده شده بود تا از احتمال صدمه به پرسنل روسی جلوگیری شود

آمریکا می گوید در این حمله، تاسیسات راداری این پایگاه و همچنین دستکم ۲۰ جنگنده سوریه هدف قرار گرفتند.ولی باندهای این فرودگاه مورد حمله قرار نگرفتند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ارتش روسیه می گوید، حمله موشکی آمریکا «تاثیرنظامی کمی» داشته و نیمی از موشک‌ها به این پایگاه نرسیدند.

قطع خط ارتباطی

در همین حال وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون از روسیه خواسته از تصمیم خود برای قطع خط ارتباطی بین نیروهای نظامی دو کشور در سوریه صرفنظر کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این خط ارتباطی در سال ۲۰۱۵ پس از ورود نظامی روسیه به جنگ در سوریه ایجاد شد تا از هرگونه برخورد تصافی بین نیروهای دو کشور جلوگیری شود.

وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه گفته بود: روسیه اعلام کرده است تفاهم نامه با آمریکابرای جلوگیری برخورد و تامین امنیت پرواز در جریان عملیات را به حال تعلیق در می آورد.

در همین حال یک سخنگوی پنتاگون ابراز امیدواری کرده است که روسیه در این تصمیم خود تجدید نظر کند.

XS
SM
MD
LG