لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۴

درخواست یک کنسرسیوم نفتی برای توقيف کشتی «آلپاين اترنيتی» توسط امارات


نماینده یک کنسرسیوم نفتی از امارات متحده عربی خواسته است که کشتی «آلپاين اترنيتی»، کشتی باربری محصولات نفتی دارای پرچم سنگاپور را به دليل وارد کردن خسارت به «پايه‌های» یک سکوی گازی فاز ۱۳ پارس جنوبی توقيف کند.

قايق‌های سپاه پاسداران روز ۲۴ اردیبهشت در آب‌های بين‌المللی به کشتی «آلپاين ايترنيتی» که متعلق به شرکت «سوت ماريتايم» است و مديريت آن بر عهده «ترنس پترول» است، تير هشدار شليک کردند.

به گزارش رويترز، شرکت‌های «سوت ماريتايم» و«ترنس پترول» روز جمعه ۲۵ اردیبهشت در بيانيه مشترکی اعلام کردند، کشتی «آلپاين ايترنيتی» روز دوم فروردين ماه به يک سازه دريايی برخورد کرد که بعدا مشخص شد به ايران تعلق دارد.

در اين بيانيه آمده است از آن زمان تاکنون مذاکرات بين کنسرسیومی که در اين تاسيسات دريايی در حال کار است و نمايندگان مالک کشتی و همچنين شرکت بيمه در جريان بوده است.

«سوت ماريتايم» و «ترنس پترول» در بيانيه خود تاکيده کرده‌اند: مشخص نيست در حالی که مذاکرات در خصوص اين سانحه بين طرف‌های مربوطه در حال نتیجه‌گیری است، چرا ايران می‌خواهد اين کشتی را توقيف کند.

این در حالی است که حسين شريف آبادی، نماينده کنسرسيوم فاز ۱۳ پارس جنوبی، روز ۲۵ ارديبهشت اظهار داشت: «اين کنسرسيوم از دولت امارات خواست که شناور آلپاين اترنيتی متعلق به شرکت نروژی ترنس پترول را به دليل برخورد و وارد کردن خسارت به پايه‌های سکوی گازی شماره ۱۳ توقيف و تحويل ايران دهد».

نماينده کنسرسيوم ۱۳ پارس جنوبی در ادامه با اشاره به حادثه دوم فروردين ماه گفته است: «بعد از اين حادثه شناور برای انجام تعميرات به يکی از دايک‌های کشور امارات انتقال يافت شد و با پیگيری‌ها به عمل آمده مشخص شد که قصد ترک منطقه را دارد، لذا کنسرسيوم فاز ۱۳ پارس جنوبی از طريق مراجع ذیصلاح خواستار توقيف و تحويل شناور مذکور شد».

وی اضافه کرده است: «اين سکوی گازی دارای هشت حلقه چاه بوده و عمليات حفاری آن به پايان رسيده و تجهيزات چاه‌ها نصب شده و برخورد اين شناور خساراتی به سازه اصلی اين سکوی گازی و چاه‌ها وارد کرده به طوری که لوله‌های چاه‌ها صدمه ديده و احتمال نشت گاز وجود دارد».

آقای شريف آبادی در عین حال اذعان کرده که «در پی مذاکرات به عمل آمده با وکيل شرکت نروژی مقرر شده که اين شرکت با برآورد آسيب‌ها، خسارت وارده را پرداخت کند».

سپاه پاسداران پيشتر نيز در روز هشتم ارديبهشت يک کشتی باربری به اسم «مرسک تيگريز» را توقیف کرد که با پرچم جزاير مارشال حرکت می‌کرد. ایران اعلام کرد که دليل توقيف اين کشتی، بدهی شرکت مالک آن به شرکت‌های ايرانی بوده است.

ايران در نهايت ۹ روز بعد از آن با اخذ تعهد از شرکت مالک اين کشتی برای «اجرای آرای قطعی قضايی» آن را آزاد کرد، اما در مجموع توقيف چند روزه کشتی مرسک باعث شد که ناوگان آمريکا برای مدت برخی از کشتی‌های آمريکايی و بريتانيايی را به هنگام عبور از تنگه هرمز همراهی کند.

XS
SM
MD
LG