لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۷

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد تهران شد


یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی
یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، روز یکشنبه ۲۹ شهریور برای گفت‌و‌گو با مقام‌های ایران وارد تهران شد. سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفته است، هدف سفر آقای آمانو اجرایی کردن همکاری‌ها بین ایران و آژانس است.

به گزارش ایسنا، یوکیا آمانو را چهار نفر از معاونان وی در این سفر یک‌روزه همراهی می‌کنند.

در همین حال، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، روزشنبه ۲۸ شهریورماه در خصوص اهداف سفر یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفته است، آقای آمانو با هدف اجرای نقشه راه ایران و آژانس به تهران می‌آید.

به گزارش «تسنیم» بهروز کمالوندی گزارش آسوشیتدپرس «مبنی بر سفر آمانو به تهران با هدف جلب حمایت برای مصاحبه با دانشمندان ایران» را رد کرد و اظهار داشت: «هدف سفر آمانو اجرایی کردن نقشه راه همکاری‌های ایران و آژانس است.»

دو دیپلمات روز جمعه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند که در جریان سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران وی خواهد کوشید تا موافقت مقام‌های ایرانی را برای مصاحبه با دانشمندان ایرانی جلب کند، چرا که چنین مصاحبه‌هایی به روشن کردن برخی مسایل باقی مانده درخصوص «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه هسته‌ای ایران کمک خواهد کرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش به این گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است: «برخی از رسانه‌های بین المللی با اهداف خاص، خبرهای جهتداری را منتشر می‌کنند که این روش، تازگی ندارد.»

ایران و آژانس بین المللی در تیرماه سال جاری بر سر شفاف سازی در خصوص مسایل باقیمانده «گذشته و حال» برنامه هسته ای ایران در چارچوب «نقشه راه» توافق کردند.

به گزارش ایرنا، براساس «نقشه راه» که به امضای علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران و یوکیا آمانو رسید، تمام فعالیت‌های توافق شده از جمله جلسه‌های کار‌شناسی و بحث‌ها تا ۱۵ اکتبر (۲۳ مهر) پایان خواهد یافت.

به گزارش آسوشیتدپرس، حل و فصل مسایل باقیمانده «گذشته و حال» و همچنین گزارش آژانس نهایی که قرار است در ۱۵ دسامبر ارائه شود تاثیر مستقیمی بر توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی خواهد داشت.

ایران و شش قدرت جهانی ۲۳ تیرماه در وین به توافقی جامع برای حل مناقشه هسته‌ای جمهوری اسلامی دست یافتند. بر اساس این توافق که برنامه جامع اقدام مشترک یا «برجام» معروف شده است، برنامه هسته‌ای ایران محدود شده و در مقابل، بیشتر تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران لغو خواهند شد.

حضور آمانو در کمیسیون برجام

در همین حال، گزارش‌ها حاکی است که علیرضا زاکانی، نماینده و رئیس کمیسیون ویژه مجلس شورای اسلامی برای بررسی توافق اتمی نیز به خبرگزاری‌های فارس و تسنیم گفته که یوکیا آمانو، ظهر یکشنبه در جلسه این کمیسیون شرکت می‌کند.

در همین حال، حسن قشقاوی، معاون کنسولی و امور مجلس وزارت امور خارجه ایران، از احتمال حضور یوکیا آمانو در جلسه روز یکشنبه کمیسیون برجام خبر داده و گفته است: «این موضوع با نظر مثبت وزارت امور خارجه در حال پیگیری است.»

به گزارش ایرنا، آقای قشقاوی همچنین اضافه کرده است: «به دنبال درخواست کمیسیون وی‍‍‍‍‍‍‍ژه بررسی برجام برای حضور یوکیا آمانو، وزارت امور خارجه این موضوع را با نظر مثبت در دست پیگیری دارد.»

آقای آمانو در مردادماه سال جاری در یکی از نشست های کمیسیون سیاست خارجی سنای آمریکا حضور یافت و به پرسش های نمایندگان در خصوص توافق ایران و آژانس پاسخ داد.

XS
SM
MD
LG