لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۹

دادگاهی در بحرین سه شهروند شیعه را به اعدام محکوم کرد


عکس مربوط به پرتاپ کوکتل مولوتف به سمت پلیس بحرین در سال ۲۰۱۲ است.
عکس مربوط به پرتاپ کوکتل مولوتف به سمت پلیس بحرین در سال ۲۰۱۲ است.

دادستان عمومی بحرين روز پنجشنبه هفتم اسفندماه اعلام کرده است، دادگاهی در این کشور سه شهروند شيعه را به اتهام قتل سه مامور پليس به اعدام و هفت نفر ديگر را به حبس ابد محکوم کرده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، دادستان عمومی بحرين همچنين اعلام کرده است که تابعيت بحرينی محکومان نيز لغو شده است.

اين افراد متهم به دست داشتن در يک انفجار در ماه مارس سال گذشته در يک روستای شيعه نشين هستند که در آن سه مامور پليس از جمله ستوان محمد طارق الشحی از امارات متحده عربی در ان کشته شدند.

پيشتر مقام های بحرين اعلام کرده بودند که محمد طارق الشحی از نيروهای «سپر جزيره» ‌بود، که برپايه توافقنامه همکاری امنيتی مشترک ميان کشورهای عربی خليج فارس، تشکيل شده است.

نيروهای نظامی از سه کشور عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کويت، در سال ۲۰۱۱ و به دنبال اعتراضات گسترده شيعيان برای مقابله با اين اعتراض‌ها، به اين کشور گسيل شدند.

پيشتر اعلام شده بود که اين نيرو‌ها مقابل ساختمان‌های مهم دولتی و مرز‌ها مستقر هستند. اما کشته شدن افسر اماراتی نشان از احتمال حضور دستکم شماری از اين نيرو‌ها در مقابله با معترضان دارد.

حدود چهار سال پيش، اعتراض‌های اکثريت شيعه بحرين با خواست برقراری نظام پادشاهی مشروطه آغاز شد. ابتدای اين اعتراض‌ها، تظاهر کنندگان حضوری دائمی در خيابان‌ها داشتند و ميدان مرواريد منامه را به عنوان پايگاه اصلی خود برگزيده بودند. اما يورش نيروهای امنيتی به اين معترضان، به حضور خيابانی آنها پايان داد.

از آن هنگام تاکنون، هر از چند گاهی، معترضان اقدام به برگزاری تظاهرات می‌کنند. جنگ و گريز ميان نيروهای امنيتی و جوانان معترض در مناطق شيعه‌نشين نيز تقريبا به طور دايمی ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG