لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۶

مرگ یک نفر در استان یزد بر اثر ابتلا به تب کریمه کنگو


یکی از مبتلایان به تب کریمه کنکو در مبارکه اصفهان به خاک سپرده شده است.
یکی از مبتلایان به تب کریمه کنکو در مبارکه اصفهان به خاک سپرده شده است.

یک مقام مسئول وزارت بهداشت استان یزد٬ مرگ یک نفر از مبتلایان به بیماری تب کریمه کنگو در این استان را تائید کرد.

به گزارش روز چهارشنبه (دهم خرداد) وب‌سایت محلی یزد آوا٬ مسئول بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان یزد گفته که فرد فوت‌شده٬ «غیر بومی» بوده است.

آن‌طور که علیرضا پورمازار گفته٬ این فرد «از یکی از شهرستان‌های جنوبی کشور به استان منتقل شده بود.»

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

با این که آقای پورمازار به نام این شهرستان اشاره‌ای نکرده٬ اما خبرگزاری ایرنا از فوت یک قصاب اهل بندرعباس دز یزد خبر داده است.

وی همچنین از آزمایش بر روی هفت فرد دیگر مشکوک به ابتلا به تب کریمه کنگو در این استان خبر داده که نتیجه آزمایش پنج نفر از آنها منفی بوده است.

این مقام مسئول٬ حال عمومی دو نفر دیگر را نیز «مطلوب» گزارش کرده٬ اما افزوده که «منتظر دریافت نتیجه آزمایشات آن‌ها هستیم.»

براساس اظهارات مقام‌های وزارت بهداشت ایران، از ابتدای سال جاری٬ دست‌کم ۲۸ نفر به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شده‌اند.

از میان مبتلایان٬ دو نفر در استان‌های هرمزگان و کرمانشاه فوت شده‌ و یک فرد مشکوک به ابتلا به این بیماری نیز در استان اصفهان جان باخته است.

محمدنعیم امینی‌فرد٬ سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در سخنانی انتقادی٬ شیوع تب کریمه کنگو در ایران را «به دلیل ضعف نظارت مسئولان سازمان دامپزشکی و جهاد کشاورزی» دانسته بود.

آقای امینی‌فرد در گفت‌و‌گو با وب‌سایت جام‌جم‌آنلاین نیز خواستار ساماندهی میدان‌های عرضه دام و نظارت بر کشتارگاه‌های سنتی شده است.

در همین حال ایرج حریرچی٬ سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تحت کنترل بودن بیماری تب کریمه کنگو در ایران سخن گفته است.

«تب کریمه کنگو» یک بیماری ویروسی و با شیوع بالا است که بدلیل شناسایی نخستین بار آن در دو منطقه کریمه و کنگو به این نام خوانده می‌شود.

به گفته محمد مهدی گویا٬ رئیس مرکز کنترل بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، این بیماری در دام بدون علامت و کم علامت است و گزش کنه‌ای که روی بدن دام به صورت معمول وجود دارد، باعث انتقال ویروس به خودش می‌شود. اگر این کنه انسان را بگزد او را نیز به این بیماری مبتلا می‌کند.

آن‌طور که محمدحسن لطفی٬ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفته دامداران، قصاب‌ها و کارگران کشتارگاه‌های دام بیش از سایر افراد در معرض ابتلا به تب کریمه کنگو قرار دارند.

ایرنا نوشته سال گذشته نیز ۳۵ نفر در ایران به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شدند.

XS
SM
MD
LG