لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۷

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس، سازمان دامپزشکی را مسئول شیوع تب کریمه کنگو دانست


تصاویر و فیلم‌هایی از مراسم تدفین جسد یک فرد مشکوک به بیماری تب کریمه کنگو در شهر مبارکه منتشر شده است.
تصاویر و فیلم‌هایی از مراسم تدفین جسد یک فرد مشکوک به بیماری تب کریمه کنگو در شهر مبارکه منتشر شده است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌گوید:«تب کریمه کنگو به دلیل ضعف نظارت مسئولان سازمان دامپزشکی و جهاد کشاورزی شیوع پیدا کرده است». همزمان، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تحت کنترل بودن بیماری تب کریمه کنگو در ایران سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدنعیم امینی فرد، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، روز دوشنبه هشتم خردادماه، کنترل مبادی ورودی دام قاچاق به ایران و نیز کشتارگاه‌ها را وظیفه سازمان دامپزشکی دانست و گفت:« مردم نیز باید به نکاتی در استفاده از گوشت گرم توجه کنند. به عنوان نمونه فرهنگ عدم ذبح دام توسط خود افراد باید مدنظر قرارگیرد.»

در همین حال، ایرج حریرچی،‌سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، روز دوشنبه در یک نشست خبری گفت: این بیماری از ۲۰ سال پیش تاکنون هر سال در بهار و تابستان در ایران مشاهده شده و موارد این بیماری در سال جاری از سال‌های گذشته کمتر است.

به گفته آقای حریرچی، «موارد ابتلا به این بیماری با تشخیص به موقع و با استفاده از داروهای گران قیمتی که در اختیار وزارت بهداشت است، درمان می شوند.»

بیماری تب کريمه کنگو با تب و خون‌ريزی همراه است و از طريق «کنه» و تماس با دام آلوده و فرد مبتلا انتقال پيدا می‌‌کند. ویروس عامل این بیماری، نخستین بار در دو منطقه کریمه و کنگو شناسایی شد و به این دلیل این بیماری به تب کریمه کنگو مشهور است.

براساس اظهارات مقام‌های وزارت بهداشت ایران، از ابتدای امسال دست کم ۳۱ تن به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شده‌اند که دو تن از آنها در استان‌های هرمزگان و کرمانشاه فوت شده‌اند. مقامات بهداشتی می‌گویند این دو به دلیل «تاخیر در ارجاع به مرکز درمانی» فوت شده‌اند.

روز گذشته، تصاویر و فیلم‌هایی از مراسم تدفین جسد یک فرد مشکوک به بیماری تب کریمه کنگو در شهر مبارکه در استان اصفهان منتشر شد، که بر اساس این تصاویر، جنازه فرد در تابوت پلاستیکی پرس شده قرار گرفته و بدون حضور مردم در عمق سه متری زیر زمین دفن شده و روی آن شفته آهک ریخته شده بود.

در پی انتشار این تصاویر، کیانوش جهان‌پور، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: این فرد مشکوک به ابتلا به این بیماری بوده و هنوز پاسخ رسمی انستیتو پاستور را دریافت نکرده‌ایم.

کیانوش جهان‌پور گفت که با این حال هنگام دفن جنازه او، برای احتیاط همه دستورهای بهداشتی و ایمنی رعایت شده است.

به گفته آقای جهان‌پور، دو بیمار مشکوک به تب کریمه کنگو نیز در بیمارستان‌های اصفهان رو به بهبودی هستند.

محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، روز یکشنبه هفتم خرداد، در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم گفته بود که در یک «اتفاق نادر» و به دلیل مشکل فنی در سردخانه کشتارگاه زاهدان، ۱۹ تن به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شدند.

به گفته آقای گویا، گوشت دام‌های ذبح شده پس از کشتار باید حداقل ۲۴ ساعت در سردخانه می‌ماند تا خطر انتقال بیماری از بین برود اما به علت نقص فنی در سردخانه این کار انجام نشد و این کارگران به این بیماری مبتلا و «در نهایت درمان شدند».

کنه، عامل اصلی انتقال ویروس

به گفته محمد مهدی گویا رئیس مرکز کنترل بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، این بیماری در دام بدون علامت و کم علامت است. گزش کنه‌ای که روی بدن دام به صورت معمول وجود دارد، باعث انتقال ویروس به خودش می‌شود. اگر این کنه انسان را بگزد او را به این بیماری مبتلا می‌کند.

کریم امیری، معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور میری توصیه کرد که روستاییان «سعی کنند در محل‌هایی که دام وجود دارد اسکان پیدا نکنند» و بدن شان را به دقت بررسی کرده و از «لباس‌های رنگ روشن» استفاده کنند تا اگر کنه‌ای روی لباسشان بود به راحتی آن را مشاهده کنند.

وی همچنین از مردم خواست تا «به هیچ وجه کنه‌ای را که روی بدن دام هست با دست جدا نکنند» و به محض مشاهده کنه، مبادرت به سم پاشی کنند. این مقام سازمان دامپزشکی از کسانی که در کشتارگاه‌ها کار می‌کنند خواسته است مسائل ایمنی فردی را رعایت کنند و هنگام کشتار حتماً از «دستکش و عینک» استفاده کنند.

به گفته آقای امیری، ویروس این بیماری بیرون بدن از بین می‌رود؛ بدین ترتیب لاشه‌هایی که در کشتارگاه کشتار می‌شود باید قبل از اینکه به دست مصرف کننده برسد «حداقل ۲۴ ساعت در اتاق سرد» و در دمای ۲ تا ۸ درجه سانتی گراد نگهداری شود تا طی این مدت اگر ویروسی در لاشه دام است، از بین برود.

وی گفت: لاشه‌هایی که به شکل غیرمجاز در معابر و منازل کشتار می‌شوند و این مرحله را طی نمی‌کنند، می‌توانند برای سلامتی انسان‌ها مضر باشند.

XS
SM
MD
LG