لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۵

بازداشت ۱۶ نفر در عملیات «ضد تروریستی» پلیس بلژیک


 نخست‌وزیر بلژیک اعلام کرد که وضعیت اضطراری به‌ویژه در بروکسل یک روز دیگر تمدید شده است
نخست‌وزیر بلژیک اعلام کرد که وضعیت اضطراری به‌ویژه در بروکسل یک روز دیگر تمدید شده است

گزارش‌ها حاکی است که پلیس و نیروهای امنیتی بلژیک روز یکشنبه ۲۲ نوامبر با حمله به چند منطقه در بروکسل و یک شهر دیگر دست کم ۱۶ نفر را بازداشت کرده‌اند. این در حالی است که گفته می‌شود صلاح عبدالسلام که در حملات پاریس دست داشته، در بین بازداشت شدگان نیست.

گزارش‌ها حاکی است که روز یکشنبه نیروهای امنیتی بلژیک دستکم ۱۹ خانه را در بروکسل و حومه ان مورد بازرسی قرار داده‌اند.

به گزارش رویترز، سخنگوی دادستان بلژیک نیمه شب یکشنبه اعلام کرد، عملیات پلیس برای یافتن مظنونان به دست داشتن در حملات پاریس پایان یافته است.

شهردار بروکسل نیز تایید کرده است در عملیات برای بازداشت یکی از مظنونان، تیراندازی روی داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ریک ون در اسیپت، سخنگوی دادستان فدرال بلژیک، در یک کنفرانس خبری گفته است: ۱۶ نفر در عملیات پلیس بازداشت شده اند که یک نفر از آنها نیز به هنگام بازداشت زخمی شده است.

به گفته سخنگوی دادستان فدرال بلژیک، این فرد با خودروی خود با سرعت به سمت نیروهای پلیس حرکت می کرد و پلیس مجبور شد برای متوقف کردن خودرو به سوی او تیراندازی کند.

وی با این حال تاکید کرده است: صلاح عبدالسلام در بین بازداشت شدگان نیست.

به گفته دادستانی بلژیک در جستجو و بازرسی های پلیس سلاح یا مواد منفجره به دست نیامده است.

سخنگوی دادستان فدرال بلژیک گفته است، دادگاه روز دوشنبه در خصوص تداوم بازداشت این افراد تصمیم خواهد گرفت.

به دنبال حملات و انفجارهای پاریس در جمعه ۱۳ نوامبر که دستکم ۱۳۰ کشته برجای گذاشت، و مشخص شدن ارتباط شماری از مهاجمان با بروکسل، نیروهای امنیتی و پلیس تمرکز تحقیقات خود را بر بلژیک متمرکز کرده‌اند.

ابراهیم عبدالسلام و بلال هدفی که در پاریس دست به عملیات انتحاری زدند، در بلژیک زندگی می‌کردند. این در حالی است که صلاح عبدالسلام، برادر۲۶ ساله ابراهیم عبدالسلام، ساعاتی پس از حملات پاریس، از پایتخت فرانسه به سمت بروکسل رفته بود.

صلاح عبدالسلام در بین راه توسط نیروهای پلیس متوقف و مورد بازجویی قرار می‌گیرد، اما سپس او را آزاد می‌کنند.هم اکنون پلیس عملیات گسترده‌ای برای یافتن صلاح عبدالسلام آغاز کرده است.

در همین زمینه، وزیر کشور بلژیک پیشتر گفته بود که حتی در صورت یافتن صلاح عبدالسلام، تهدید های امنیتی این کشور مرتفع نخواهد شد، چرا که «متأسفانه، تهدید گسترده‌تر از همین یک چهره است»

این در حالی است که روز یکشنبه نخست‌وزیر بلژیک اعلام کرد که وضعیت اضطراری به‌ویژه در بروکسل یک روز دیگر تمدید شده است. بروکسل در دو روز گذشته شاهد سطح ۴ هشدار امنیتی بود که به معنای «تهدید جدی و فوری» است.

به گزارش خبرگزاری رویترز این تصمیم پس از نشست مسئولان امنیتی بلژیک، در شامگاه یکشنبه اول آذر، و مرور آخرین وضعیت امنیتی اتخاذ شده و بر اساس آن در پایتخت بلژیک، «سیستم حمل و نقل زیرزمینی»، «دانشگاه‌ها» و «مدارس» روز دوشنبه هم تعطیل خواهند بود.

XS
SM
MD
LG