لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۲

کاخ سفید: نتانیاهو دعوت برای دیدار با اوباما را نپذیرفت


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل،
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل،

کاخ سفید روز دوشنبه هفتم مارس اعلام کرد، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، دعوت برای دیدار با باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا را نپذیرفته است.

به گزارش رویترز، ند پرایس، یک سخنگوی کاخ سفید گفته است: ما انتظار میزبانی نشستی دو جانبه را داشتیم، اما با شگفتی از طریق گزارش رسانه‌های اسرائیلی متوجه شدیم که نخست وزیر (اسرائیل) به جای پذیرش دعوت ما سفر خود (به واشینگتن) را لغو کرده است.

این سخنگوی کاخ سفید می‌گوید، رسانه‌های اسرائیلی مدعی شده‌اند که ما گفته‌ایم که امکان هماهنگی با برنامه پیشنهادی بنیامین نتانیاهو را برای این دیدار نداشته‌ایم، این گزارش‌ها نادرست است.

با این حال ند پرایس تصریح کرده است، دولت اسرائیل خواهان برگزاری این دیدار در روزهای ۱۸ یا ۱۹ مارس شده بود که در پاسخ دو هفته پیش ۱۸ مارس برای دیدار پیشنهاد شد.

رویترز می‌گوید، هنوز دفتر نخست وزیر اسرائیل به گزارش‌ها در رسانه‌های این کشور در خصوص لغو سفر بنیامین نتانیاهو به واشینگتن واکنش نشان نداده است.

در همین زمینه، «شبکه ۱۰» اسرائیل نیز به نقل از یک منبع در دولت این کشور اعلام کرد، آقای نتانیاهو به دلیل اینکه نمی خواسته با نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دیدار کنند و برای پرهیز از شائبه دخالت احتمالی در مسایلی داخلی آمریکا، سفر خود را به واشینگتن لغو کرده است.

قرار بود که بنیامین نتانیاهو در ماه مارس در جریان دیدار خود از واشینگتن علاوه بر دیدار با باراک اوباما در نشست کمیته روابط اسرائیل و آمریکا، ایپک، که اصلی ترین گروه لابی طرفدار اسرائیل در آمریکا محسوب می‌شود، سخنرانی کند.

سال گذشته در ماه مارس، نخست وزیر اسرائیل با حضور در کنگره آمریکا علیه توافق هسته‌ای با ایران سخنرانی کرد. بنیامین نتانیاهو در سفر سال گذشته خود با رییس جمهوری آمریکا دیدار نکرد.

اما در ماه نوامبر سال گذشته بنیامین نتانیاهو با باراک اوباما در کاخ سفید دیدار کرد.

به گزارش رویترز، جو بایدن، معاون اول رییس جمهوری آمریکا که برای یک سفر پنج روزه عازم خاورمیانه شده است در اواخر هفته جاری در سفر به اسرائیل با بنیامین نتانیاهو دیدار می کند.

XS
SM
MD
LG