لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۰

شهروند ايرانی-آمريکايی اتهام ارسال اطلاعات نظامی به ايران را پذيرفت


جنگنده های اف ۳۵
جنگنده های اف ۳۵

گزارش ها حاکی است که مظفر خزاعی، با تابعيت دوگانه ايرانی – آمريکايی روز چهارشنبه ششم اسفندماه در دادگاه فدرال در شهر «هاتفورد» اتهام خود در خصوص انتقال اطلاعات حساس مربوط به هواپيماهای نظامی به ايران را پذيرفته است.

به گزارش آسوشيتدپرس، مظفر خزاعی، ۶۰ ساله، که به عنوان مقاطعه کار برای شرکت های طرف قرارداد با وزارت دفاع آمريکا کار می کرده است، به اتهام نقض قانون کنترل صدور تسليحات احتمالا به تا ۲۰ سال حبس محکوم خواهد شد.

دادستان های فدرال آمريکا می گويند، مظفر خزاعی اطلاعات مربوط به موتور های جنگنده های اف ۳۵ و اف ۲۲ از طريق شرکتهايی که در آنها کار می کرده از جمله «پرت اند ويتنی» به ايران فرستاده است.

پرات اند ويتنی شرکت آمريکايی توليد‌کننده موتورهای جت، موشک و موتورهايی برای توربين‌های گازی است و موتور برخی جنگنده‌های پيشرفته مانند اف-۱۶ فالکن يا اف ۳۵ لايتنينگ ۲ را توليد کرده است.

طبق اين گزارش مقام های قضايی دادگاه فدرال می گويند، مظفر خزاعی درصد بوده با ارسال اين اطلاعات برای خود پست و شغلی در ایران به دست آورد.

بر اساس گزارش ها،محمد خزاعی در سال ۲۰۱۳ در فرودگاه نيوجرسی در حالی که قصد داشته به آلمان پرواز کند و از آنجا به ايران برود، بازداشت شد.

پیشتر خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که ماموران فدرال آمريکا ماه نوامبر ۲۰۱۳ تحقيق درباره آقای خزاعی را آغاز کردند؛ زمانی که ماموران گمرک ايالات متحده جعبه‌هايی را که از سوی او با کاميون از کانتيکت به يک شرکت حمل و نقل هوايی در لانگ بيچ کاليفرنيا فرستاده شده بود٬ بازرسی کردند.

به گفته افراد دخيل در اين پرونده٬ در حالی که در سياهه اين محموله آمده بود که اين جعبه‌ها حاوی «لوازم خانگی» هستند٬ آنها در واقع حاوی «دفترچه راهنمای تکنيکی٬ برگه‌های مشخصات و ساير اقلام مربوط به جنگنده‌های اف-۳۵» بودند.

مقام‌های آگاه می‌گويند در مجموع «هزاران صفحه» مدرک در محموله‌ای که آقای خزاعی قصد ارسال آن به ايران را داشته، يافت شده است.

XS
SM
MD
LG