لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۰

گزارش ها درباره اعدام «محمد عبدالهی و پنج زندانی دیگر» در ارومیه


عکس از آرشیو
عکس از آرشیو

گزارش‌ها حاکی است که محمد عبدالهی، از فعالان سیاسی کرد به همراه پنج زندانی متهم به جرایم مرتبط با مواد مخدر بامداد روز سه شنبه در زندان مرکزی اورمیه به دار آویخته شده اند.

به گزارش هرانا، تلاش‌های وکیل محمد عبدالهی تا آخرین لحظات برای توقف اجرای حکم «غیرعادلانه» موکلش نتیجه‌ای نداشته است. این گزارش می افزاید، وکیل محمد عبداللهی تاکید داشت که پرونده موکلش و همچنین روند قضایی منجر به صدور حکم اعدام برای آقای عبداللهی «پر ایراد بود.»

در همین حال، هرانا اسامی پنج اعدام دیگر را کامران پورفت، اهل پیرانشهر، توحید پورمهدی اهل ارومیه، امیر عزیزی جهانگیر رضوی زاده اهل ارومیه و جبرئیل کنعانی، اهل ارومیه، اعلام کرده است.

در همین زمینه، یکی از نزدیکان محمدعبداللهی ضمن تایید خبر اعدام این شش نفر به صدای آمریکا گفته است، محمد عبداللهی به همراه پنج متهم به جرایم مرتبط با مواد مخدر دوشنبه شب به قرنطینه زندان منتقل شد و بامداد سه شنبه اعدام شدند.

گزارش‌ها حاکی است که محمد عبداللهی در سال ۱۳۸۹ بازداشت شد. وی در جریان بازداشت، با شلیک گلوله ماموران، ‌ از ناحیه پا زخمی می‌شود. اما این شهروند اهل مهاباد با‌‌ همان وضعیت به سلول‌های انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه انتقال یافته و مورد بازجویی قرار می‌گیرد.

او در جریان بازجویی و رسیدگی به اتهاماتش از حق داشتن وکیل محروم بوده است و تا پیش از سال ۹۲، نُه بار در دادگاه حاضر شده است.

در دهمین جلسه رسیدگی به اتهاماتش در تیرماه سال ۹۲ که در شعبه یک دادگاه انقلاب شهرستان مهاباد برگزار شد، به محاربه از طریق عضویت در حزب کومله و تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی متهم شد.

در حالی حکم اعدام محمد عبداللهی اجرا شده است که هفته گذشته مقامات قوه قضاییه ایران از اعدام ۲۰ نفر از اعضای گروه «توحید و جهاد»در زندان رجایی شهر کرج خبر دادند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز در بیانیه ای اعدام این زندانیان اهل سنت را یک «بی‌عدالتی بزرگ» خوانده و نسبت به برخورداری این افراد از محاکمه‌ای عادلانه ابراز تردید کرده بود

زید رعد حسین همچنین به پرونده شهرام احمدی اشاره و اعلام کرده بود که وی «زیر فشار و زور مجبور شده تا برگه بازجویی را امضا کند که اعترافات نادرست وی در آن نوشته شده بود».

XS
SM
MD
LG