لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۶

پايان نشست وزیران خارجه آمریکا و ایران در ژنو


جان کری، وزير امور خارجه آمريکا و محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران يکشنبه سوم اسفندماه در ژنو به مدت دو ساعت مذاکره کردند.

در این مذاکرات همچنین ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا، و علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران حضور داشتند.

به گزارش رویترز این مذاکرات قرار است روز دوشنبه ادامه یابد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، در ادامه این مذاکرات نيکلاس دوريوير از فرانسه، سرگئی ريابکوف از روسيه، سايمون گس از انگليس، وندی شرمن از آمريکا ، هانس ديتر لوکاس از آلمان ، وانگ از چين و هلگا اشميد از اتحاديه اروپا به این مذاکرات پیوستند.

در همین حال به گزارش واحد مرکزی خبر، عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه گفته است: هیات ايرانی مذاکرات ژنو را مفيد می داند اما هنوز نمی توان از هيچ پيشرفتی سخن گفت.

وی اضافه کرده است: مذاکرات طبق معمول خيلی مفيد بود. مباحث مفيد خوبی در يک جو بسيار خوب انجام شد. ما هنوز نمی توانيم از هيچ پيشرفتی صحبت کنيم هنوز برای گفتن اين حرف خيلی زود است.

به گزارش خبرنگار راديو فردا از ژنو، وزير امور خارجه آمريکا با ساعاتی تاخير يکشنبه وارد ژنو شد. وی پس از ورود به ژنو برای مدت کوتاهی و به تنهايی پياده روی کرد.

روز يکشنبه در ادامه مذاکرات فنی، علی اکبر صالحی، رئيس سازمان انرژی اتمی ايران و ارنست مونيز، وزير انرژی آمريکا دیدار و گفت و گو کردند.

حضور علی اکبر صالحی و ارنست مونیز در مذاکرات هسته ای در ژنو واکنش هایی درپی داشته است.

به گزارش «المانیتور»‌،‌یک دیپلمات ایرانی گفته است، حضور علی اکبر صالحی دراین مذاکرات به درخواست ایران بوده است.

در همین زمینه، حسن روحانی روز یکشنبه گفته است:« ترکيب هیأت مذاکره‌کننده ايران در اين دوره از مذاکرات نشان از اراده قاطع ملت ايران برای تعامل سازنده با جهان دارد. »

این در حالی است که جان کری روز گذشته در لندن و پیش از سفر به ژنو گفته بود که همچنان اختلاف های جدی بر سر برنامه هسته ای ایران وجود دارد.

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرده بود، اگر ایران پیشنهاد های موجود را نپذیرد، آمریکا اماده است میز مذاکرات را ترک کند.

جان کری همچنین گفته بود:باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، تمايلی ندارد مذاکرات موجود پس از مهلت تعيين شده ادامه يابد.

علی اکبر ولایتی، رییس مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت و مشاور رهبر ایران به این اظهارات جان کری پاسخ داده و گفته است: اگر هدف آمريکايی‌ها از اظهارات اخير وزير امور خارجه‌شان ايجاد جنگ روانی و تبليغات برای تحت فشار قرار دادن ايران باشد به نتيجه نخواهند رسيد.

وی اضافه کرده است:«ايران کشوری است که به برکت استقلال، نظام مستقل، حمايت مردم و رهبری انقلاب و هم‌چنين ايستادگی دولت و هيات مذاکره کننده به هيچ وجه زير بار تهديدهای آن‌ها نخواهد رفت.»

مشاور امور بین الملل رهبر ایران گفته است:« بی‌ترديد جمهوری اسلامی ايران از حقوق هسته‌ای خود به هيچ وجه عقب‌نشينی نخواهد کرد. هم‌چنين اگر هدف از مذاکره که آمريکايی‌ها از آن دم می‌زنند اين است که مسائلی خارج از منافع و خواسته‌های ايران و يا عليه منافع‌مان را به ما تحميل کنند اين امر هرگز محقق نخواهد شد.»

ايران و آمريکا، بريتانيا، فرانسه، روسيه، چين و آلمان، کشورهای عضو گروه ۱+۵، در ماه نوامبر سال ۲۰۱۳ در ژنو به يک توافق موقت برای حل مناقشه هسته ای ايران دست يافتند. از آن زمان تاکنون دو طرف در حال مذاکره برای دستيابی به يک توافق نهايی هستند.

ايران و گروه ۱+۵ از زمان توافق موقت ژنو در نوامبر ۲۰۱۳ تاکنون دوبار مهلت دستيابی به توافق را تمديد کرده اند. اکنون مهلت برای دست يابی به توافق ماه ژوئن تعيين شده است و قرار است تا۲۴ ماه مارس ايران و گروه ۱+۵ به توافقی سياسی در اين زمينه دستيابند.

XS
SM
MD
LG