لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۰

نماینده ولی فقیه در سپاه درباره صلاحیت‌ها: پاسخ به استعلام شورا دخالت نیست


علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز دوشنبه ۲۶ بهمن گفته است، سپاه پاسداران به استعلام شورای نگهبان در خصوص بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات آینده پاسخ داده و این اقدام دخالت در انتخابات نیست.

به گزارش تسنیم، نماینده ولی فقیه در سپاه که در یک نشست خبری در ارتباط با انتخابات های آینده صحبت می‌کرد، اظهار داشت: «علت برگزاری این نشست پاسخ به شبهه‌افکنی برخی رسانه‌های خارجی و عناصر داخلی» است.

علی سعیدی اضافه کرده است: از آنجا که همزمان با این انتخابات برخی رسانه‌های بیگانه و برخی عناصر داخلی نسبت به نقش سپاه در انتخابات حساسیت نشان می‌دهند، این نشست خبری را برگزار کردیم

به گزارش ایسنا، نماینده ولی فقیه در سپاه سعیدی در ادامه دربارهٔ این ابهام که سپاه در تایید صلاحیت‌ها دخالت داشته است گفته است:« شورای نگهبان ممکن است از سپاه در تایید صلاحیت‌ها استعلام گرفته باشد که سپاه هم پاسخگو بوده است، زیرا ممکن است افراد محکومیت قضایی نداشته باشند، اما دارای سوابقی باشند که در مراجع رسمی ثبت نشده است. پاسخ به استعلام شورای نگهبان به معنای دخالت در انتخابات نیست، بلکه این اقدام به معنای پاسخگویی به نهادهای قانونی کشور است.»

در حالی نماینده ولی فقیه گفته است که سپاه به مرجع رسمی پاسخ داده است که پیش‌تر منتقدان رد صلاحیت‌ها ی شورای نگهبان گفته بودند که براساس قانون تنها مراکز قانونی استعلام از وضعیت نامزدهای انتخابات قوه قضائیه، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و ثبت احوال هستند.

در همین زمینه، مصطفی تاج‌زاده، عضو زندانی جبهه مشارکت، روزهای ابتدایی بهمن ماه در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی با اشاره به مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات نوشته بود: «مراکز مسئول قانونی» برای پاسخگویی به استعلام‌ها درباره صلاحیت کاندیدا‌ها، براساس این مصوبه قوه قضائیه، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و ثبت احوال هستند و نه «دستگاه‌های قانونی اما غیرمسئول در انتخابات» مانند سپاه پاسداران و بسیج.

بر اساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام که درسال ۷۸ به تصویب این مجمع رسیده است، مراجع رسیدگی‌کننده به صلاحیت نامزدهای انتخابات «موظفند صرفاً براساس مواد قانونی و براساس دلایل و مدارک معتبر که توسط مراکز مسئول قانونی به مراجع اجرایی و نظارتی ارسال شده، به بررسی صلاحیت داوطلبان بپردازند» و چنانچه صلاحیت داوطلبی را رد کردند «باید علت رد صلاحیت را به داوطلب اعلام کنند».

آقای تاج‌زاده فاش کرده که در زمان تصویب این مصوبه در مجمع تشخیص مصلحت، تنها احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و یکی دو عضو دیگر این شورا به آن رأی مثبت نداده‌اند.

«سپاه دخالت در انتخابات نداشته و ندارد»

نماینده ولی فقیه در سپاه در ادامه این نشست خبری گفته است: «سپاه دخالت در انتخابات نداشته و ندارد. سپاه وارد مصادیق نمی‌شود و اساساشان سپاه این نیست اما وظیفه ذاتی سپاه روشنگری صحنه‌ها است.»

بیش از دوازده هزار نفر داوطلب انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شده بودند که به گفته سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات در روز دوشنبه تعداد نامزدهایی که صلاحیت آن‌ها مورد تایید شده به شش هزار و ۳۴۰ نفر رسیده است.

برای انتخابات پنجمین دوره خبرگان رهبری نیز ۸۰۱ نفر داوطلب شده بودند که در ‌‌نهایت شورای نگهبان ۱۶۱ نفر از آن‌ها را تایید کرد.

رد صلاحیت شماری از نامزدهای خبرگان رهبری ازجمله سید حسن خمینی، نوه آیت الله خمینی اعتراض‌هایی را در پی داشت.

در همین زمینه، پیش‌تر نجات الله ابراهیمیان، از اعضای حقوقدان شورای نگهبان در اظهاراتی کم سابقه گفته بود که از کم و کیف بررسی صلاحیت‎های داوطلبان خبرگان رهبری اطلاعی ندارد.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان تصریح کرده بود که ساز و کار بررسی صلاحیت‌های خبرگان رهبری همچون بررسی صلاحیت‌های مجلس نیست و اعضای حقوقدان این شورا در بررسی صلاحیت‌ها خبرگان رهبری نقشی ندارند.

نجات الله ابراهیمیان تصریح کرده بود که همه شش فقیه شورای نگهبان نیز درگیر بررسی صلاحیت‌های خبرگان رهبری نبودند.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان گفته بود: «در قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری هم این موضوع تصریح شده اما در عمل زمینه این نظارت توسط دبیر محترم شورای نگهبان هنوز فراهم نشده است. منتظرم تا زمینه این نظارت فراهم شود تا پس از اطلاع از فرایند و چگونگی احراز صلاحیت‌ها، اظهار نظر کنم.»

انتخابات مجلس و خبرگان رهبری هفتم اسفندماه برگزار می‌شود.

XS
SM
MD
LG