لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۵

فرمانده نیروی هوایی اسرائیل: در صورت جنگ با حزب‌الله لبنان، تمام توان خود را به کار می‌گیریم


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و ژنرال امیر اشل (چپ)
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و ژنرال امیر اشل (چپ)

گزارش ها حاکی است که فرمانده نیروی هوایی اسرائیل روز چهارشنبه به حزب الله لبنان هشدار داده است، در صورت وقوع جنگی تازه با این گروه، اسرائیل همه توان نظامی خود را به کار خواهد گرفت.

به گزارش رویترز،ژنرال امیر اشل، فرمانده نیروی هوایی اسرائیل روز چهارشنبه ۳۱ خرداد در همایش امنیتی – سیاسی هرتسلیا در نزدیکی تل آویو گفته است، نیروی هوایی اسرائیل نسبت به جنگ درسال ۲۰۰۶ در لبنان پیشرفت های کمی و کیفی بسیاری داشته است و اکنون می تواند همان تعداد بمباران هایی که در سال ۲۰۰۶ در ۳۴ روز انجام داد را طی دو تا سه روز انجام دهد.

فرمانده نیروی هوایی اسرائیل در ادامه با اشاره به احتمال وجود فشارهای بین المللی برای آتش بس در صورت بروز جنگ با حزب الله لبنان، تاکید کرده است: اگر جنگ در شمال به وقوع بپیوندد، ما باید از همان ابتدا تمام توان خود را به کار بگیریم.

با این حال ژنرال امیر اشل تاکید کرده است که درگیر شدن حزب الله در جنگ داخلی سوریه مانع آن شده است که این گروه دست به اقدامات خصمانه تازه بزند.

رویترز می گوید، مقام های نظامی اسرائیلی معتقدند، زرادخانه حزب‌الله اکنون یکصد هزار موشک و راکت دارد.

رویترزمی گوید، حزب الله لبنان شش سال است که به شدت درگیر جنگ داخلی در سوریه است و هزاران نیروی خود را برای حمایت از بشار اسد به این کشور اعزام کرده است.

آخرین جنگ بین ارتش اسرائیل با حزب‌الله لبنان در تابستان سال ۲۰۰۶ میلادی، در پی حمله نیروهای این گروه به نظامیان اسرائیلی و کشتن هشت نظامی و ربودن جسد دو نظامی دیگر این کشور در گرفت.

به گزارش رویترز، در جنگ ۳۴روزه سال ۲۰۰۶، دست کم ۱۶۰ نیروی اسرائیلی و ۱۲۰۰ لبنانی کشته شدند. این جنگ باعث شد بیش از یک میلیون نفر در لبنان خانه و کاشانه اشان را رها کنند.

جمهوری اسلامی ایران بعد از جنگ ۳۴ روزه با برپایی «ستاد بازسازی لبنان» و اعزام حسام‌الدین خوش نویس از فرماندهان ارشد سپاه به لبنان، بسیاری از خسارات وارده به تاسیسات زیربنایی این کشور را جبران کرد.

آقای خوش‌نویس که در لبنان با نام «حسن شاطری» معرفی شده بود، در یک حمله هوایی کشته شد؛ ایران و حزب‌الله این ترور را به اسرائیل نسبت دادند.

XS
SM
MD
LG