لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۱

فرمانده سپاه: نگرانی‌هايی درباره قطعنامه شورای امنیت وجود دارد


محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز شنبه ۲۷ تيرماه در اولين واکنش خود به توافق هسته ای در وين، گفته است:«يک نگرانی‌هايی وجود دارد که به جاست.»

به گزارش «تسنيم»، فرمانده سپاه پاسداران در حاشيه نماز «عيد فطر» در حالی که در کنار علی اکبر صالحی، رييس سازمان انرژی اتمی ايران نشسته بود، اظهار داشت:« الان با ايشان هم همين صحبت‌ها را می‌کردم و به خصوص در قطعنامه نگرانی وجود دارد که اميدواريم به فضل خدا برطرف شود.»

اشاره محمدعلی جعفری به پيش نويس قطعنامه در خصوص توافق هسته ای شش قدرت جهانی با ايران است که قرار است روز دوشنبه در شورای امنيت به رای گذاشته شود.

ایران و شش قدرت جهانی ۲۳ تیرماه سال جاری در مذاکرات خود در وین توافقی برای حل مناقشه هسته ای ایران دست یافتند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بر اساس پيش‌‌نويس آمريکا از قطعنامه جديد شورای امنيت درباره برنامه اتمی ايران تحريم‌های سازمان ملل متحد عليه فروش و صادرات جنگ‌افزار متعارف برای پنج سال، و موشک‌های قاره‌پيمايی که قابليت حمل کلاهک هسته‌ای را دارند برای هشت سال باقی خواهد ماند.

اين قطعنامه همچنين در صورت تاييد به معنای لغو تحريم‌هايی خواهد بود که شورای امنيت سازمان ملل در ارتباط با برنامه هسته‌ای ايران وضع کرده است.

در همين حال، يدالله جوانی، مشاور عالی نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در واکنش به پيش نويس قطعنامه شورای امنيت درباره برنامه هسته ای ايران گفته است:«جمهوری اسلامی ايران برای توان موشکی خود نه از کسی اجازه می‌گيرد و نه از کسی مشورت می‌گيرد، ورود به مباحث موشکی جزو خطوط قرمز است و مطمئناً اگر طرف‌ها بر اين نکته اصرار کنند توافق راه به جايی نخواهد برد.»

به گزارش تسنيم، وی با اشاره به اين که «مسئله بنيه دفاعی و مسائل مربوط به موشکی از جمله خطوط قرمز در مذاکرات بوده است و تحت هيچ شرايطی از آن کوتاه نخواهيم آمد» گفته است:‌ مسئولان بر اين نکته به‌خوبی توجه خواهند داشت و ايران در اين زمينه به هيچ وجه کوتاه نخواهد آمد.

در همين زمينه، رسول سنايی ‌راد، رئيس اداره سياسی سپاه پاسداران، روز شنبه، ۲۷ تير، با اشاره به پيش‌نويس قطعنامه آمريکا گفت که توان نظامی ايران از جمله دسترسی به موشک‌های باليستيک «قابل چانه‌زنی نيست».

به گزارش خبرگزاری فارس، رئيس اداره سياسی سپاه پاسداران تاکيد کرد که «حمايت» از تيم مذاکره اتمی ايران «به معنای پذيرش همه شروط طرف مقابل در مذاکرات نخواهد بود».

محمدصالح جوکار، عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس، نیز « محدوديت دستيابی به موشک‌های بالستيک عليه ايران در قطعنامه شورای امنيت» را غيرقابل قبول دانسته است.

به گزارش تسنیم، این نماینده مجلس گفته است: « اساسا هيچ کشوری بر سر توان دفاعی و موشکی خود با هيچ ابرقدرت و غيرابرقدرتی مذاکره نمی‌کند چه برسد به ايران که امروز به لطف خدا و هدايت‌های رهبرانقلاب در منطقه ناامن خاورميانه از امنيت بالايی برخوردار است.»

اصولگرایانی که پیشتر پس از تفاهم لوزان از ان انتقاد کرده بودند، تاکنون به صورت علنی از توافق نهایی وین انتقاد نکرده اند. ابراز نگرانی از پیش نویس قطعنامه شورای امنیت نخستن واکنش های انتقادی به این توافق است.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا پس ا زتوافق «وین» آن را توافقی «تاریخی» خواند و گفت که در صورت نقض آن، ایران با پیامدهای واقعی روبرو خواهد شد.

XS
SM
MD
LG