لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۲

کری: خشونت وحشیانه رژیم سوریه، روسیه و ایران علیه غیرنظامیان توجیهی ندارد


جان کری وزیر امور خارجه آمریکا،روز پنجشنبه، حکومت سوریه را به قتل عام شهروندان این کشور متهم کرد و خواستار آتش بس باثبات و پایدار در حلب شد.

به گزارش رویترز، آقای کری که در واشینگتن با خبرنگاران صحبت می کرد، اظهار داشت: بگذارید خیلی روشن بدانیم که چه کسانی مسئول آنچه که در سوریه روی داده و آنچه که روی خواهد داد، هستند.

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرده است: هیچ توجیهی برای کشتار وحشیانه و بی رویه غیرنظامیان توسط حکومت (سوریه) و توسط روسیه و متحدان ایرانی آنها در چند هفته اخیر و در حقیقت در پنج سال اخیر وجود ندارد.

آقای کری اضافه کرده است: در واقع حکومت بشار اسد در حال قتل عام است.

وی تصریح کرده است که حکومت سوریه عمدا شهروندان و غیرنظامیان را هدف قرار می دهد.

جان کری تاکید کرده است، جنگ در سوریه خیلی سریع می تواند به پایان برسد و این در صورتی است که روسیه و حکومت سوریه تصمیم بگیرند که چنین کاری را بکنند.

وزیر امور خارجه آمریکا از جامعه بین المللی خواسته است تا طرف های درگیر در جنگ سوریه را وادار به آتش‌بس کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، با این حال جان کری گفته است، همچنان ده ها هزار نفر در منطقه ای به مساحت کم در شرق حلب گرفتار شده اند و می بایست به سرعت اقدام کرد تا حادثه‌ای مانند کشتار سربرنیستا (در بوسنی و هرزگوین) برای آنها روی ندهد.

وزیر خارجه آمریکا می گوید، سقوط حلب به معنی پایان یافتن جنگ در سوریه نیست.

نیروهای دولتی سوریه و متحدان آن پس از پیشروی های گسترده در شرق حلب با شورشیان برای آتش بس توافق کردند. پیکار جویان پذیرفته اند تا شرق حلب را تک کنند.

این در حالی است که گزارش می شود روز پنجشنبه در حدود سه هزار نفر شرق حلب را ترک کرده اند.

آمریکا پیشتر روسیه و ایران ، دو متحد حکومت بشار اسد را مسئول کشتار غیر نظامیان درشرق حلب دانسته بودند.

سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل ،سه شنبه، دولت سوریه و دو متحدش، ایران و روسیه را «مسئول جنایت‌ها» در حلب خواند.

بوریس جانسون ، وزیر خارجه بریتانیا نیز با احضار سفرای ایران و روسیه مراتب «نگرانی عمیق» خود را بابت اوضاع شهر حلب به اطلاع آنها رسانده است.

وزیر خارجه بریتانیا، از گزارش‌هایی که حکایت از اعدام و ناپدید شدن مخالفان دارد، و همچنین شلیک به سوی آمبولانس‌ها ابراز نگرانی گرده است.

XS
SM
MD
LG