لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۸

 خامنه ای: راه الگو دادن غربی‌ها به کشور باید بسته شود


علی خامنه ای گفته است، اینکه برخی می گویند سند ۲۰۳۰ الزام‌آور نیست سطحی‌نگری است.
علی خامنه ای گفته است، اینکه برخی می گویند سند ۲۰۳۰ الزام‌آور نیست سطحی‌نگری است.

علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، چهارشنبه باردیگر از اجرای توصیه‌های «سند ۲۰۳۰ » انتقاد کرده و گفته است، می بایست «راه الگو دادن غربی‌ها به کشور بسته شود.»

به گزارش فارس، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با اعضای هیأت‌های علمی، پژوهشگران و نخبگان دانشگاهی گفته است: «سند ۲۰۳۰ جزئی از سند بالا دستی سازمان ملل یعنی سند توسعه پایدار است که سلطه گران جهانی در حرکتی معیوب و غلط می خواهند همه ملت‌ها را در چارچوب آن کنترل کنند.»

وی اضافه کرده است:« اینکه برخی می گویند این اسناد الزام آور نیست، نوعی سطحی نگری است چرا که همه اجزای این اسناد در واقع الزام آور است و اگر محقق نشود، موجب نوعی عکس العملِ آنها خواهد شد.»

سند آموزشی یونسکو برای سال ۲۰۳۰ که به سند ۲۰۳۰ معروف است، بر مسائلی چون تضمین آموزش برابر و فراگیر، محیط‌ زیست، برابری جنسیتی و فرصت‌های برابر اجتماعی برای زنان و مردان، حقوق بشر، رفع تبعیض از اقلیت‌ها و ترویج فرهنگ صلح و عدم خشونت تأکید دارد.

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه با طرح این پرسش که «اصولاً چه لزومی دارد این اسناد را بپذیریم و در عمل قبول کنیم که غربی‌ها باید به ما الگو بدهند؟» اظهار داشت:«چندین سال است که موضوع الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی را مطرح کرده ایم که این الگو باید با تلاش دانشگاهیان تدوین، و راه برای الگو دادن غربی‌ها به کشور بسته شود.»

علی خامنه‌ای در حالی به انتقاد از سند ۲۰۳۰ ادامه می دهد که اجرای این سند متوقف شده است. رهبر جمهوری اسلامی روز ۱۷ اردیبهشت اجرای این سند را «غیرمجاز» دانست و اعلام کرد که جمهوری اسلامی تسلیم سندهایی مانند سند ۲۰۳۰ یونسکو نخواهد شد.

در واکنش شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه روز سه‌شنبه ۲۳ خرداد خود سند ۲۰۳۰ یونسکو را از دستور کار خارج کرد و آن را کنار گذاشت.

حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران در جریان کارزار انتخاباتی‌اش، مخالفان اصولگرای خود را متهم کرد که «گزارش دروغ» درباره این سند برای رهبر جمهوری اسلامی فرستاده‌اند و اینکه برخی مباحث را مطرح کرده‌اند که در سند وجود ندارد.

علی خامنه‌ای به این اظهارات حسن روحانی واکنش نشان داد و گفت:« آنهایی که خیال می‌کنند ما گزارش درست نگرفته‌ایم؛ نه، گزارش‌های ما گزارش‌های درستی است».

جنجال بر سر سند ۲۰۳۰ در حالی بالا گرفت که حسن روحانی در شبکه اینستاگرام خود خبر داد که مصوبه دولت درباره این سند در شهریورماه ۹۵، به دفتر رهبر جمهوری اسلامی، مجلس، قوه قضائیه، سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و دیگر «نهادهای انقلاب اسلامی» ارسال شده بود.

تصاویر منتشره در اینستاگرام رییس‌جمهوری ایران نشان می‌دهد که دفتر آیت‌الله خامنه‌ای و دیگر قوا از مدتها قبل از این مصوبه اطلاع داشته‌اند.

XS
SM
MD
LG