لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۴

وزیر خارجه آمریکا حمله موشکی به اردوگاه لیبرتی را محکوم کرد


مجاهدین خلق می گویند، ۲۳ عضو این گروه در حمله پنجشنبه کشته شده اند.عکس از وب سایت مجاهدین خلق
مجاهدین خلق می گویند، ۲۳ عضو این گروه در حمله پنجشنبه کشته شده اند.عکس از وب سایت مجاهدین خلق

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا پنجشنبه هفتم آبانماه در بیانیه‌ای اعلام کرده است که واشینگتن حمله «وحشیانه » و « کور تروریستی» به کمپ حریه « لیبرتی» را به شدت محکوم می کند.

روز پنجشنبه یکی از سخنگویان نیروهای مسلح عراق اعلام کرد که درحدود ۱۵ راکت به اطراف محل نگهداری اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران در اردوگاه لیبرتی اصابت کرده است . در همین حال سخنگوی سازمان مجاهدین خلق گفته است ، «۸۰ موشک به درون» این اردوگاه اصابت کرده و دست کم ۲۳ نفر در این حمله کشته شده اند.

به گزارش وب سایت وزارت امور خارجه آمریکا، در بیانیه جان کری در۲۹ اکتبر آمده است: ایالات متحده حمله وحشیانه، بی‌معنی تروریستی امروز به کمپ حریه را که به کشته و مجروح شدن شماری از ساکنان ان منجر شد، را به شدت محکوم می کند. ما ضمن ابراز همدردی با خانواده قربانیان، آرزوی شفای عاجل برای زخمی‌های این حادثه داریم.»

آقای کری گفته است که با مقام های ارشد عراقی تماس گرفته تا از ارائه کمک های پزشکی و اضطراری به مجروحان این حملات اطمینان حاصل کند.

وزیر امورخارجه آمریکا اضافه کرده است که در تماس با مقام‌های عراقی خواستار افزایش تدابیر امنیتی برای این اردوگاه شده است.

جان کری همچنین گفته است که از مقام‌های عراقی خواسته است تا ضمن پایبندی به اجرای تعهدات این کشور براساس توافق دسامبر ۲۰۱۱ ،مسببان این حادثه را شناسایی و تحت تعقیب قرار دهند.

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرده است که این کشور همچنان خود را متعهد می داند تا به کمیسیریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد برای انتقال امن همه ساکنان کمپ حریه به خارج از عراق کمک کند.

در همین حال، سازمان مجاهدین خلق اعلام کرده است که «۸۰ موشک از انواع مدل‌ها» به «درون» این اردوگاه اصابت کرده است.

این سازمان با انتشار تصاویری از آتش‌سوزی بزرگ در اردوگاه لیبرتی، از کشته شدن دست کم ۲۳ تن از اعضایش خبر داده است.

مریم رجوی، از رهبران سازمان مجاهدین خلق در بیانیه ای با اشاره به حمله موشکی به لیبرتی گفته است :به‌طور رسمی و حقوقی دولت عراق و سازمان ملل که با امضای یک یادداشت تفاهم از پایان سال ۲۰۱۱ تا کنون چیزی تحت عنوان تی.تی.ال ـ مکان ترانزیت موقت ـ ساخته‌اند باید پاسخگو باشند.

اردوگاه لیبرتی (آزادی) اردوگاهی است که از سال ۲۰۱۲ و به دنبال تعطیلی اردوگاه اشرف، به محلی برای نگهداری اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران تا انتقال آنها به کشوری امن تبدیل شد.

این نخستین بار نیست که اردوگاه لبیرتی مورد حمله قرار می گیرد. پیشتر در بهمن سال ۱۳۹۱ نیز حمله راکتی به این اردوگاه دست کم پنج کشته برجای گذاشت.

XS
SM
MD
LG