لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۳

معاون ظریف: روابط ایران و بریتانیا در سطح کاردار باقی می‌ماند


مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه ایران
مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه ایران

مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه ایران روز شنبه ۳۱ مردادماه گفته است که پس از بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و بریتانیا، روابط دو کشور در سطح کاردار باقی می‌ماند.

به گزارش ایرنا، معاون وزیر امور خارجه ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگاران تاکید کرده است: «قرار این است که پس از بازگشایی سفارت دو کشور روابط از سطح کاردار غیر مقیم به کاردار مقیم تغییر پیدا کند، البته بحث تعویض کاردار‌ها را نداریم.»

مجید تخت روانچی اضافه کرده است: فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا فردا در راس هیات سیاسی - اقتصادی برای بازگشایی سفارت این کشور به تهران می‌آید و در مراسمی ساده سفارت بریتانیا بازگشایی می‌شود.

پیش‌تر روزنامه «گاردین» گزارش داده بود که اقامتگاه سفیر بریتانیا و بخش‌هایی از بنای سفارت این کشور در تهران تعمیر و ترمیم شده و سفارت پس از بازگشایی در ابتدای کار تنها با چند کارمند دیپلماتیک کار خود را آغاز خواهد کرد.

در آذرماه سال ۱۳۹۰ عده‌ای تظاهرکننده که در برابر ساختمان این سفارت در تهران تجمع کرده بودند از در و دیوار وارد ساختمان شده و پرچم این کشور را پایین کشیدند. گزارش رسانه‌های ایران حاکی بود که حمله کنندگان به سفارت بریتانیا در تهران مهاجم به سفارت بریتانیا پس از ورود شیشه‌های این سفارتخانه را شکسته و «برخی از مدارکی را که در طبقه اول ساختمان بوده» بیرون آورده و به آتش کشیده‌اند.

در آن زمان خبرگزاری‌های داخلی ایران از جمله فارس این تظاهرکنندگان را «دانشجو» و «دانشجویان دانشگاه تهران» توصیف کردند.

اما حمله به سفارت بریتانیا نیز کمتر از یک هفته پس از آن رخ داد که مجلس ایران در واکنش به تحریم بانک مرکزی به دست دولت بریتانیا در طرحی دوفوریتی به کاهش رابطه با لندن رای داد و رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس خواهان اخراج سفیر این کشور از ایران شد.

«خسارت و نه غرامت»

مجید تخت روانچی همچنین روز شنبه با اشاره به این که بحث «خسارت و نه غرامت» مطرح است، گفته است: «زمانی که دو سفارتخانه کار خود را آغاز کردند یکی از موضوعات می‌تواند بحث پرداخت خسارت باشد. البته ما گفته‌ایم برای از سرگیری روابط شرط نمی‌پذیریم و آن‌ها هم قبول کردند باید تخمین خسارات خود را با جزییات ارایه دهند کار‌شناسان ما هم بررسی کنند.»

وی تصریح کرده است: پس از شروع به کار سفارتخانه‌های دو کشور ویزای دیپلماتیک و خدمت در تهران صادر می‌شود و به مرور که کادر کنسولی آن‌ها در تهران قطعی شود که احتمالا چند ما طول خواهد کشید، صدور ویزای عادی و مسافری هم در تهران از سر گرفته می‌شود.

معاون وزیر خارجه ایران همچنین گفته است: در عین حال سفارت ایران در لندن امکان صدور ویزا در این مدت را داشته است ولی به دلیل انجام اقدام برابر ویزا صادر نمی‌کرد، به گونه‌ای که کاردار غیرمقیم بریتانیا برای سفر به تهران به جای لندن به پاریس می‌رفت و بعد به تهران می‌آمد.

این نخستین بار پس از بیش از یک دهه است که وزیر خارجه بریتانیا به تهران سفر می کند.

به گزارش «گاردین»، آقای هاموند در سفر به تهران با عده‌ای از فعالان برجسته عرصه اقتصاد بریتانیا و همین طور سایمون گس، نماینده بریتانیا در مذاکرات هسته‌ای با ایران، همراه خواهد بود.

XS
SM
MD
LG