لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۴۶

عربستان، ایران را به حمایت از تروریسم و تهدید ثبات منطقه متهم کرد


سازمان ملل (عکس از آرشیو)
سازمان ملل (عکس از آرشیو)

نمایندگی عربستان در سازمان ملل، در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد و رییس شورای امنیت، ایران را به «پشتیبانی از تروریسم و تهدید ثبات منطقه» متهم کرده است.

به گزارش روز چهارشنبه العربیه، عربستان سعودی در این نامه تاکید کرده است: «ایران با اقدامات خود قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند و مرتکب جرائم جنگی و جنایت علیه بشریت می‌شود.»

عربستان همچنین ایران را متهم کرده است که با مسلح کردن شبه نظامیان در منطقه باعث تهدید ثبات در منطقه و صلح در جهان شده است.

طبق این گزارش عربستان در این نامه به حمایت ایران از گروه هایی مانند حزب الله لبنان و گروه های شبه نظامی شیعه عراقی اشاره شده است.

تنش بین ایران و عربستان سعودی طی سال‌های اخیر با تداوم جنگ در کشورهایی مانند سوریه و یمن تشدید شده است.

رسانه‌های بین المللی از نقش ایران و عربستان در حمایت از طرف‌های درگیر در سوریه و یمن به عنوان جنگ نیابتی بین تهران و ریاض یاد می کنند.

کشورهای عرب ایران را به دخالت در امور کشورهای عرب منطقه متهم می کنند. این در حالی است که ایران، عربستان را به «سیاست‌های غیرمسئولانه، تحریک‌آمیز و شوم، تشویق و تامین مالی افراط گرایی در جهان و ماجراجویی‌های کوته‌بینانه در منطقه» متهم می کند.

دور تازه‌ای از جنگ لفظی بین مقام‌های ایران و عربستان سعودی با اظهارات دو هفته پیش محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان، آغاز شد.

محمد بن سلمان ۱۲ اردیبهشت،در مصاحبه با شبکه «ام‌بی‌سی» گفت که ایران در صدد تسلط بر کشورهای مسلمان است و به همین دلیل امکان مذاکره با تهران وجود ندارد.

وزیر دفاع عربستان تاکید کرده بود که ریاض منتظر آمدن جنگ به داخل عربستان نخواهد ماند و در مقابل برای کشاندن نبرد به ایران تلاش می کند.

در مقابل نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به دبیرکل این سازمان اظهارات وزیر دفاع عربستان سعودی را «غیرقانونی»، «تحریک‌آمیز»، «تهدیدی آشکار» و «اعتراف به همکاری با گروه‌های تروریستی در داخل ایران» خوانده بود.

در ادامه وزیر دفاع ایران نیز ۱۷ اردیبهشت در واکنش به اظهارات محمد بن سلمان، هشدار داده بود، اگر عربستان دست به اقدامی در این راستا بزند «جایی را غیر از مکه و مدینه سالم نمی‌گذاریم».

در نبردهای یمن ، ایران از شبه نظامیان حوثی حمایت می کند و در مقابل عربستان و ائتلاف کشورهای عرب از حکومت عبد ربه منصور هادی پشتیبانی می کنند.

این در حالی است که ایران در جنگ داخلی سوریه از حکومت بشار اسد حمایت می کند و در مقابل عربستان و کشورهای عرب از مخالفان حکومت سوریه حمایت می کنند.

XS
SM
MD
LG