لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۵

دو پلیس بلژیکی در حمله‌ای مظنون به تروریسم در بروکسل مجروح شدند


نیروهای پلیس بلژیک (عکس از آرشیو)
نیروهای پلیس بلژیک (عکس از آرشیو)

یک مظنون به اقدام تروریستی روز چهارشنبه در بروکسل دو مامور پلیس را با ضربات چاقو مجروح کرد.

شهر بروکسل تحت تاثیر بمب گذاری ماه مارس توسط گروه «خلافت اسلامی» که ۳۲ قربانی به جا گذاشت، هنوز حالت عادی پیدا نکرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دادستانی بلژیک این مهاجم را که به ضرب گلوله ماموران پلیس از ناحیه پا زخمی و بازداشت شده است هیشام. د ۴۳ ساله و تبعه بلژیک معرفی کرد. ولی در مورد این فرد و دلایل سوء ظن به تروریستی بودن حمله هیچ اطلاعاتی ارائه نداد.

به گفته پلیس بروکسل یکی از دو مامور که هر دو لباس شخصی به تن داشتند در ناحیه گردن و دیگری در شکم چاقو خورده‌اند. بینی مامور سومی هم که اونیفورم به تن داشته و تلاش می‌کرده فرد مهاجم را متوقف کند شکسته شده است.

این حمله به فاصله کوتاهی پس از آن روی داد که یکی از ایستگاههای اصلی قطار شهر بروکسل و دفتر دادستانی شهر به خاطر نگرانی در مورد بمب گذاری تخلیه و تعطیل شدند. بعدا معلوم شد این هشدار بی‌اساس بوده است.

یک سخنگوی دادستانی فدرال بلژیک به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما اطلاعاتی داریم که نشان می‌دهد این حمله تروریستی بوده است.»

دادستانی بلژیک در بیانیه خود می‌گوید: «حوالی ظهر چهارشنبه دو مامور پلیس توسط مهاجمی مسلح به چاقو مورد حمله قرار گرفتند. جراحات آن‌ها خطرناک نیست. یک واحد گشتی دیگر پلیس توانست بر مهاجم غلبه کرده و او از ناحیه پا بر اثر گلوله زخمی شد. جراحت او نیز خطرناک نیست.»

سخنگوی دادستانی گفت مظنون اکنون در بازداشت پلیس است و یک قاضی متخصص پرونده‌های تروریستی در مورد تمدید دوره بازداشت او تصمیم خواهد گرفت.
پلیس می‌گوید بین این حمله و هشدارهای مربوط به احتمال بمب گذاری در ایستگاه قطار و دفتر دادستانی هیچ ارتباطی وجود ندارد.

این حادثه در روزی اتفاق افتاد که شهر بروکسل میزبان یک کنفرانس بین المللی مهم برای کمک مالی به افغانستان است. اقدامات امنیتی برای برگزاری این جلسه در مقر مرکزی اتحادیه اروپا تشدید شده بود که با محل حمله به ماموران پلیس حدود ۴ کیلومتر فاصله دارد.

دو ماه پیش نیز در شهر شارلروا در جنوب بلژیک یک مرد مسلح به قمه در حالیکه شعار الله اکبر می‌داد به دو مامور زن پلیس حمله کرد. گروه «خلافت اسلامی» مسئولیت آن حمله را بعهده گرفت.

در بمب گذاری‌های انتحاری عوامل این گروه در فرودگاه و ایستگاه مترو شهر بروکسل در ماه مارس ۳۲ نفر کشته شدند.

اسکاربیک محل وقوع حمله امروز، مثل محله مولنبک که در همسایگی آن قرار دارد با بمب گذاریهای تروریستی ماه مارس ارتباط فراوانی داشت. یکی از کارگاههای ساخت بمب‌هایی که در حملات بروکسل و بمب گذاریهای نوامبر ۲۰۱۵ در پاریس مورد استفاده قرار گرفتند، در این محله قرار داشت.

علاوه بر این نجیم لعشراوی یکی از سه بمب گذار انتحاری فرودگاه بروکسل ساکن محله اسکاربیک بود. هر سه بمب گذار از یک آپارتمان در این محله که مخفیگاه آن‌ها بود به سوی فرودگاه رفته بودند.

XS
SM
MD
LG