لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۸

موافقت وزارت خارجه آمریکا با فروش ۱.۴ میلیارد دلار تسلیحات به عربستان


دونالد ترامپ و سلمان بن عبدالعزیز در حال امضای قراردادهای تسلیحاتی در ریاض
دونالد ترامپ و سلمان بن عبدالعزیز در حال امضای قراردادهای تسلیحاتی در ریاض

وزرات دفاع آمریکا، پنتاگون، روز دوشنبه اعلام کرد که وزارت خارجه این کشور با فروش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار تسلیحات، خدمات پشتیبانی و آموزش نظامی به عربستان سعودی موافقت کرده است.

به گزارش رویترز، پنتاگون می گوید، بخشی از این تجهیزات شامل سامانه راداری ساخت شرکت لاکهید مارتین و همچنین آموزش سربازان نیروی هوایی و سایر قوای عربستان سعودی است.

طبق این گزارش عربستان سعودی می خواهد این سامانه راداری را در مرزهای خود مستقر کند تا به وسیله آن بتواند محل دقیق شلیک موشک‌ها و خمپاره‌ها را شناسایی و ره گیری کند.

علاوه بر سامانه راداری این قرار داد شامل ادواتی چون مهمات، خودروهای زرهی و کمک‌های فنی است. این بخش از قرارداد به ارزش ۶۶۲ میلیون دلار است.

وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه همچنین قرارداد دیگری را به ارزش ۷۵۰ میلیون دلار تایید کرده است.

این قرارداد نیز شامل برنامه آموزش کادر نیروی هوایی و آموزش دیگر نیروهای ارتش عربستان است.

آژانس همکاری امنیتی دفاعی آمریکا، نهاد اجرایی فروش تسلیحات به طرف های خارجی، نیز اعلام کرده است که مدارک مورد نیاز در این خصوص را در تاریخ دوم ژوئن به کنگره ارائه کرده است.

رویترز می گوید، براساس قانون کنگره ۳۰ روز فرصت دارد تا به فروش این تسلیحات اعتراض کند.

طبق این گزارش، قراردادهایی را که ورزات خارجه آمریکا روز دوشنبه تایید کرد بخشی از قرارداد ۱۱۰ میلیارد دلاری است که همزمان با اولین سفر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به ریاض، پایتخت عربستان سعودی امضا شد. این قراردادهای نظامی شامل فروش تسلیحات و خدمات پشتیبانی است.

آمریکا مهم‌ترین تامین کنند سلاح عربستان سعودی است وسلاح هایی مانند جنگنده‌های اف ۱۵تا سیستم‌های فرماندهی و کنترل را به ریاض فروخته است.

XS
SM
MD
LG