لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۹

آمریکا: روسیه خواهان به تعویق انداختن آتش‌بس در حلب شده است


جنگجویان ارتش آزاد سوریه در حال شلیک ضدهوایی در منطقه تحت کنترل شورشیان در شرق حلب
جنگجویان ارتش آزاد سوریه در حال شلیک ضدهوایی در منطقه تحت کنترل شورشیان در شرق حلب

جان کربی، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا روز دوشنبه گفت که روسیه در تماس با آمریکا خواستار به تعویق افتادن آتش‌بس در شرق حلب شده است.

به گزارش رویترز، نیروهای دولتی سوریه به همراه متحدان روز دوشنبه توانسته‌اند به پیشروی خود در شرق حلب ادامه دهند و اکنون شورشیان فقط بخش کوچکی از حلب در اختیار دارند.

جان کربی در پاسخ به پرسشی در خصوص نتیجه مذاکرات روزهای شنبه و یکشنبه در ژنو گفت: روسیه به جای پذیرش پیشنهاد آمریکا برای آتش‌بس فوری، به ما اطلاع داد که آنها نمی‌توانند آتش بس را تا چند روز دیگر آغاز کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرد: با توجه به وضعیت وخیم در حلب و گزارش‌ها در خصوص حملات به غیرنظامیان و تخریب زیر ساخت‌ها، چنین رویکردی غیر قابل قبول است.

آقای کربی همچنین تصریح کرد که به رغم اختلافات عمیق بین دو کشور بر سر این مسئله مذاکرات کارشناسی در ژنو ادامه دارد، اما به نظر می‌رسد مذاکرات ژنو به بن‌بست رسیده است.

رویترز روز یکشنبه ۲۱ آذر، به نقل از سه مقام رسمی شورشیان حلب نوشت بر پایه پیشنهادی که از سوی آمریکا و روسیه به شورشیان ارائه شده، مسیری امن برای خروج آنها و خانواده‌هاشان در کنار غیرنظامیان باقی‌مانده در مناطق شورشیان، در نظر گرفته شده است.

بر پایه این گزارش، «پیشنهاد آمریکا و روسیه» متضمن خروج «امن و شرافتمندانه» شورشیان و خانواده آنها از مناطق تحت تصرف‌شان در حلب است، با این حال شورشیان هنوز به این پیشنهاد پاسخی نداده‌اند.

روسیه البته در واکنش به این گزارش گفته بود، در مذاکرات ژنو به دنبال ایجاد شرایط لازم برای خروج غیرنظامیان از حلب بوده، و «خروج شبه‌نظامیان از حلب، موضوع توافق‌های جداگانه‌ای است که هنوز به دست نیامده است».

در همین حال سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه که روز دوشنبه ضمن آنکه از به بن‌بست رسیدن مذاکرات ژنو با آمریکا خبر داد، افزود که روسیه آماده مذاکره درباره ایجاد مسیری برای خروج شورشیان از حلب است گرچه چنین مذاکراتی «باید پیش از هرگونه آتش‌بسی انجام شود».

«روسیه و سوریه مسئول جنایت‌ها درحلب»

همزمان با شکست شورشیان در حلب، ایان ایگلند، مشاور سازمان ملل در امور کمک‌های انساندوستانه در سوریه روز دوشنبه گفته است، روسیه و سوریه در برابر هرگونه جنایتی که شبه‌نظامیان متحد بشار اسد در حلب انجام دهند، مسئول هستند.

یان ایگلند در توئیتر خود نوشته است: «حکومت سوریه و روسیه جوابگوی هرگونه جنایتی (کم یا زیاد) که شبه نظامیان پیروز در حلب در حال انجامند، هستند.»

پیشتر گزارش ها حاکی از این بود که نیروهای دولتی سوریه توانسته اند ۹۵ درصد حلب از دست شورشیان مخالف اسد باز پس بگیرند و شورشیان از شش منطقه دیگر در شرق این شهر عقب‌نشینی کرده‌اند.

حلب پیش از جنگ، بزرگترین شهر و مرکز اقتصادی سوریه بود که از سال ۲۰۱۲ بخش‌هایی از آن به کنترل شورشیان مخالف بشار اسد در آمد.

XS
SM
MD
LG