لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۹

«شورشیان ۹۰ درصد مناطق تحت کنترل در حلب را از دست دادند»


یکی از شورشیان در تصویری از هشتم دسامبر در حلب
یکی از شورشیان در تصویری از هشتم دسامبر در حلب

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید با از دست رفتن کنترل منطقه شیخ سعید، شورشیان ۹۰ درصد از مناطق تحت کنترل خود در حلب را از دست داده‌اند. وزارت دفاع روسیه نیز از از تسلیم شدن صدها تن از شبه‌نظامیان خبر داده‌است.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

روسیه می‌گوید در ۲۴ ساعت گذشته، ۷۲۸ تن از شورشیان سوری، در حلب، سلاح خود را زمین گذاشته و به منطقه تحت کنترل دولت رفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک و به نقل از این وزارت‌خانه، در این مدت شماری نزدیک به ۱۳ هزار و ۴۰۰ غیرنظامی نیز مناطق تحت کنترل شورشیان در شرق حلب را ترک کرده و وارد مناطق دولتی شده‌اند.

همزمان سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه، که مقر آن در لندن است، ۲۲ آذر ماه گفته نیروهای دولتی منطقه شیخ سعید در شرق حلب را به تصرف خود درآورده‌اند. با این حساب چیزی در حدود ۹۰ درصد مناطق تحت کنترل مخالفان اسد، اکنون از تصرف آن‌ها خارج شده‌است.

به گفته «دیدبان حقوق بشر سوریه» طی شب گذشته حملات هوایی شدیدی به مناطقی از حلب که هنوز در کنترل مخالفان بود صورت گرفت.

خبرگزاری رویترز ساعاتی پیش از این در گزارشی اختصاصی گفته بودنسخه‌ای از «پیشنهاد آمریکا و روسیه به شورشیان حلب» را رویت کرده، که امکان خروج امن را برای آنها و خانواده‌هاشان فراهم می‌کند.

روسیه گفته بود خروج شبه‌نظامیان از حلب، موضوع توافق دیگری است که هنوز به دست نیامده است. با این همه اکنون وزارت دفاع آن کشور، خروج دست‌کم بخشی از مخالفان را تائید کرده‌است.

حلب، زمانی مرکز اقتصادی سوریه بود و طی سال‌های گذشته، از آغاز جنگ داخلی در آن کشور، عملا به دو بخش، یکی در کنترل گروه‌های مختلف شورشی، از جمله اسلام‌گرایان و دیگری در کنترل نیروهای اسد و متحدان خارجی آن تقسیم شده بود. بخش تحت تصرف شورشیان برای مدت‌ها در محاصره قرار داشت و سازمان‌های امدادی بارها در مورد وضعیت غیرنظامیان در آن هشدار داده‌اند.

بشار اسد از حمایت روسیه و ایران برخوردار است. غرب و شماری از کشورهای منطقه، از جمله ترکیه و عربستان نیز از برخی گروه‌های شورشی پشتیبانی می‌کنند.

در هفته‌های گذشته نیروهای دولتی و متحدانش پیشروی‌های عمده‌ای در حلب انجام دادند. تصرف کامل حلب، مهم‌ترین پیروزی اسد در جنگ داخلی سوریه توصیف می‌شود.

XS
SM
MD
LG