لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۹

دو سناتور آمریکایی: دولت اوباما درباره جزییات پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار به ایران توضیح دهد


ساختمان کنگره آمریکا
ساختمان کنگره آمریکا

سناتور تد کروز و مایک لی، سناتور جمهوری خواه روز جمعه ۱۲ اوت در نامه‌ای به جان کری، وزیر امور خارجه، جک لو، وزیر خزانه داری و لورتا لینچ، دادستان کل آمریکا در خواست کرده اند درباره نحوه پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار به ایران توضیح دهند.

به گزارش «هیل»در آغاز این نامه تصریح شده است:شرایط غیرمعمول حاکم بر نحوه پرداخت۴۰۰ میلیون دلار به ایران نه تنها باعث نگرانی‌های جدی در خصوص صحیح بودن چنین پرداختی شده است، بلکه موجب طرح پرسش هایی درباره قانونی بودن آن نیز شده است.

در این نامه تصریح شده است: درصورتی که دولت قانون را نقض کرده است، می بایست به کنگره و مردم اطلاع داده شود تا مسئولان خاطی مورد تعقیب قرار گیرند و گام‌های جدی برای جلوگیری از تکرار چنین اقدامی در اینده برداشته شود.

این دو سناتور جمهوریخواه تصریح کرده اند از آنجا که ایران در فهرست کشورهای حامی تروریسم است، این کشور همچنان تحت تحریم مرتبط با آن قرار دارد و این تحریم‌ها با تحریم‌های هسته‌ای علیه که لغو شده اند، نسبتی ندارند.

روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال ده روز پیش گزارش داد که دولت باراک اوباما همزمان با آزادی آمریکایی‌های ایرانی تبار از زندان‌های ایران، معادل ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد را با هواپیما به تهران فرستاده است. این پول نیز به صورت ارزهای یورو، فرانک سوئیس و سایر ارزها تحویل ایران شده است.

تد کروز و مایک لی در نامه خود از مقام‌های دولت باراک اوباما خواسته اند تا ۲۲ اوت به این پرسش‌های مطرح شده در این نامه در خصوص پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار به ایران پاسخ دهند.

جمهوریخواهان مخالف دولت اوباما در هفته اخیر از این اقدام شدیدا انتقاد کرده و آن را باج دهی به ایران، «بزرگترین حامی تروریسم دولتی در جهان»، در ازای آزادی زندانیان آمریکایی دانسته‌اند.

دونالد ترامپ نامزد انتخابات ریاست جمهوری و نمایندگان جمهوری‌خواه آمریکا هفته گذشته بارها از پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار به ایران انتقاد کردند.

در مقابل، وزیر امور خارجه آمریکا و وزارت خارجه ایران هرگونه ارتباط میان پول پرداخت‌شده و موضوع آزادی زندانیان آمریکایی در ایران را رد کرده‌اند و همزمانی این اقدامات با توافق اتمی وین را اتفاقی خوانده‌اند.

باراک اوباما رییس‌جمهوری آمریکا نیز گفته که این جریان، موضوع محرمانه‌ای نیست و به دنبال رای دیوان بین‌المللی لاهه در مورد دارایی مسدود شده ایران، وکلا و مشاوران حقوقی توصیه کردند این پول پرداخت شود و گرنه در آینده باید میلیاردها دلار خسارت به ایران پرداخت شود.

این ۴۰۰ میلیون دلار بخشی از ۱.۷ میلیارد دلار‌ی‌ است که مربوط به بازپرداخت قرارداد معلق‌شده تسلیحاتی پس از انقلاب، و سود ناشی از آن طی سال‌های گذشته می‌شود.

XS
SM
MD
LG