لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۲

ترامپ: حزب‌الله تهدیدی برای مردم لبنان و منطقه است


دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا
دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه گفت که بشار اسد جنایت‌های وحشتناکی در سوریه مرتکب شده است و آمریکا اجازه نخواهد داد که او بگریزد. وی همچنین گفته است: حزب الله تهدیدی برای دولت و مردم لبنان و کل منطقه است.

آقای ترامپ که در یک کنفرانس خبری مشترک با سعد الحریری، نخست‌وزیر لبنان، در واشینگتن صحبت می‌کرد در پاسخ به پرسشی در خصوص وضعیت بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه اظهار داشت: «من قطعا طرفدار بشار اسد نیستم. فکر کنم آنچه که او با کشور و با بشریت انجام داده بسیار وحشتناک است.»

رییس جمهوری آمریکا در ادامه با اشاره به استفاده حکومت بشار اسد از سلاح شیمیایی در سوریه اضافه کرد: من کسی نیستم که نظاره گر باشم و اجازه بدهم وی با کارهایی که می خواهد انجام دهد، بگریزد. او چند بار این کار را انجام داده است.

وی با انتقاد از رویکرد دولت باراک اوباما در قبال حکومت سوریه تاکید کرد، اگر دولت قبلی آمریکا در قبال عبور حکومت بشار اسد از خط قرمز‌ها اقدام می‌کرد، اکنون روسیه و ایران در سوریه نقشی نداشتند.

دونالد ترامپ در ادامه به واکنش به حمله شیمیایی به «خان شیخون» اشاره کرد و گفت، من دستور دادم ۵۹ موشک «تاماهاک» به پایگاه دولتی سوریه شلیک شود.

به دنبال حملات شیمیایی به «خان شیخون» در استان ادلب در فروردین ماه امسال دستکم ۷۰ نفر که شماری از آن‌ها کودک بودند، کشته شدند. مقام‌های دولت آمریکا پیشتر تاکید کرده بودند که این حمله توسط نیروهای حکومت سوریه انجام شده بود. حکومت دمشق انجام این حمله را انکار کرده است.

آمریکا در واکنش به این حمله شیمیایی، پایگاه هوایی «شعیرات» در استان حمص را با ۵۹ موشک هدف قرار داد.

در سال ۲۰۱۳ میلادی، پس از انتشار شواهدی از استفاده از سلاح شیمیایی در جنگ داخلی سوریه، و کشته شدن صد‌ها نفر در منطقه‌ای که کنترل آن در دست شورشیان بود، ایالات متحده هشدار داد که دست به اقدام نظامی علیه حکومت سوریه می‌زند. ولی در ‌‌نهایت بر اساس توافق واشینگتن و مسکو، سوریه خلع سلاح شیمیایی را پذیرفت.

کاخ سفید در آن زمان اعلام کرده بود،‌ در حمله شیمیایی حکومت بشار اسد به حومه دمشق ۱۴۲۹ نفر کشته شدند که دست کم ۴۲۶ نفر از آنها کودک بودند.

ایران و روسیه حامیان اصلی حکومت بشار اسد در جنگ داخلی در سوریه هستند.

«حزب الله تهدیدی برای منطقه»

دونالد ترامپ در ادامه ایران و حزب الله لبنان را به گسترش فاجعه انسانی در سوریه متهم کرد.

رییس جمهوری آمریکا گفته است: حزب الله تهدیدی برای دولت لبنان، مردم لبنان و کل منطقه است. وی اضافه کرد: این گروه با حمایت ایران، فاجعه انسانی در سوریه را گسترش می دهد.

دونالد همچنین تصریح کرد، حزب الله فقط به منافع خود و ایران می اندیشد.

رییس جمهوری آمریکا در پاسخ به پرسشی در خصوص احتمال تحریم های تازه علیه این گروه گفت: من ظرف ۲۴ ساعت آینده مواضع ام را در قبال حزب الله خیلی شفاف اعلام می کنم. من با مشاوران نظامی خود و دیگران نشستی در این باره برگزار خواهم کرد و خیلی زود تصمیم خود را اعلام می کنم.

نیروهای حزب الله لبنان از سال ۲۰۱۲ با استقرار در سوریه، هم‌راستا با نیروهای وفادار به بشار اسد، در جبهه های جنگ در برابر مخالفان مشارکت دارند.

بر اساس گزارش‌های تاییدنشده، تا امروز، بیش از دو هزار عضو حزب‌الله در راه بقای حکومت بشار اسد کشته و نزدیک به پنج هزار عضو دیگر این سازمان در سوریه زخمی شده‌اند.

مصطفی بدرالدین فرمانده شاخه نظامی حزب‌الله سال گذشته در سوریه کشته شد؛ حزب‌الله کشتن او را به نیروهای تکفیری در سوریه نسبت داد و کشته شدن او به دست اسرائیل را رد کرد.

XS
SM
MD
LG