لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۷

گزارش سازمان ملل استفاده از سلاح شيميايی در سوريه را تاييد خواهد کرد


بان گی مون، دبير کل سازمان ملل متحد
بان گی مون، دبير کل سازمان ملل متحد
بان گی مون، دبير کل سازمان ملل متحد، روز جمعه ۲۲ شهريور گفته است که گزارش بازرسان تسليحاتی اين سازمان به نحو چشمگيری و قاطعی استفاده از سلاح شيميايی درحومه دمشق، پايتخت سوريه را تأييد خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، بان گی مون که در یک نشست سازمان ملل متحد صحبت می کرد، گفت: باور دارم که گزارش (بازرسان) چشمگير و قاطع خواهد بود، گزارش چشمگيری که نشان خواهد داد که از سلاح شيميايی استفاده شده است ، هرچند اکنون پيش از اينکه اين گزارش به دستم برسد، نمی توانم اين مساله را به طور عمومی اعلام کنم.

آکه سلستروم ،کارشناس تسليحاتی سوئدی رياست یک هيات از بازرسان تسليحاتی سازمان ملل را برعهده داشت که از مناطق مورد حمله شيميايی در حومه دمشق بازديد کرد. اکنون قرار است گزارش آکه سلستروم منتشر شود.

فرهان حق، سخنگوی دبيرکل سازمان ملل متحد، گفته است که بان گی مون هنوز گزارش آکه سلستروم را دريافت نکرده است.

بان گی مون پييشتر گفته بود که با آکه سلستروم در تماس است و از وی خواسته است تا گزارش خود را هرچه سريعتر ارائه کند.

يک دپيلمات در سازمان ملل که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری رويترز گفته است که آکه سلستروم در تعطيلات آخر هفته (شنبه و يکشنبه) به نيويورک سفر خواهد تا گزارش خود را ارائه کند.

در همين حال، امريکا نيز روز جمعه اعلام کرد که اطمينان دارد که گزارش بازرسان سازمان ملل متحد استفاده سلاح شيميايی در سوريه را تاييد خواهد کرد.

در همين زمينه، نماينده فرانسه در سازمان ملل متحد گفته است که بان گی مون دوشنبه گزارش آکه سلستروم را به شورای امنيت و ديگر اعضای سازمان ملل ارائه خواهد کرد.

«جنايت عليه بشريت»

به گزارش رويترز، بان گی مون نگفته است که کدام يک از طرف های درگير در جنگ داخلی سوريه از سلاح شيميايی استفاده کرده اند،‌ولی تاکيد کرده است که بشار اسد، رييس جمهوری سوريه « جنايت های بسياری عليه بشريت مرتکب شده است.»

گزارش ها حاکی است که در جريان حمله شيميايی در حومه دمشق در ۲۱ ماه اوت صدها نفر کشته شده اند.

براساس ارزيابی اطلاعاتی که کاخ سفيد در خصوص استفاده حکومت بشار اسد از سلاح شيميايی منتشر کرد،‌ ۱۴۲۹ نفر در حمله شيميايی به حومه دمشق در روز چهارشنبه ۲۱ اوت کشته شدند که دست کم ۴۲۶ نفر از آنها کودک بودند.
XS
SM
MD
LG