لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۴

پیروزی دونالد ترامپ و آینده معاهده تجارت آزاد بین آمریکا و اتحادیه اروپا


به قدرت رسیدن رییس جمهوری طرفدار حفاظت ویژه از صنایع داخلی آمریکا و از سوی دیگر سوءظن‌های فزاینده اتحادیه اروپا نسبت به آمریکا تحت رهبری دونالد ترامپ، آینده معاهده تجارت آزاد بین اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا را زیر سئوال خواهد برد.

خبرگزاری رویترز یادآوری می کند که دونالد ترامپ در طول کارزار انتخاباتی بارها اعلام کرده که این معاهده به حقوق کارگران آمریکایی و قابلیت رقابت صنایع این کشور لطمه خواهد زد. ولی هنوز مشخص نیست که دونالد ترامپ در کاخ سفید تا چه حد با دوران تبلیغات و کارزار انتخاباتی شباهت داشته باشد.

رییس انجمن صنایع مهندسی آلمان گفت:«اگر بزرگترین اقتصاد جهان سياست حفاظت از صنایع داخلی خود را در پیش بگیرد روی وضعیت اقتصاد تمام جهان تاثیر خواهد گذاشت. فقط می توانیم امیدوار باشیم که او شعارهای خود را عملی نکند.»

مقامات آمریکا و اتحادیه اروپا سه سال مشغول مذاکره در مورد (تی تی آی پی ) معاهده همکاری تجاری و سرمایه گذاری دوسوی آتلانتیک بوده و هر دو طرف می دانستند که این معاهده برخلاف پیش بینی‌های قبلی در دوران ریاست جمهور باراک اوباما نهایی نخواهد شد.

برند لانژ رییس کمیسیون تجارت خارجی پارلمان اروپا اخیرا گفته بود در صورت پیروزی دونالد ترامپ این معاهده «فراموش خواهد شد». اما مقامات آلمان، که در روند جهانی شدن بيشتر اقتصاد و توسعه تجارت آزاد توانسته صادرات خود را افزایش دهد، لحن محتاطانه تری دارند. سخنگوی آنگلا مرکل صدراعظم این کشور در یک کنفرانس خبری گفت:«تی تی آی پی نمرده است.»

سسیلیا مالمزتورم مسئول تجارت خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت هنوز برای ارزیابی از تاثیر ریاست جمهوری دونالد ترامپ بر سرنوشت این معاهده زود است ولی توقف در مذاکرات و پیشبرد آن غیرقابل اجتناب خواهد بود. او افزود:«نمی توان پیش بینی کرد که این توقف چقدر طول خواهد کشید چون ابهامات فراوانی وجود دارد.»

آنتونی گاردنر سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا به خبرگزاری رویترز گفت معاهده همکاریهای تجاری و سرمایه گذاری در سوی آتلانتیک به دلایل اقتصادی و استراتژیک کماکان بسیار مهم است. ولی اذعان کرد قانع کردن مردم که گسترش تجارت آزاد فرصت خلق می کند و نه خطر کار ساده‌ای نخواهد بود.

برخی از مقامات اتحادیه اروپا اظهار امیدواری کرده اند که ادامه گفتگو در مورد این معاهده پس از شروع کار رییس جمهور جدید با سرعت دنبال شود. ولی بعید به نظر می رسد تجارت بين المللی و بخصوص این معاهده جز اولویت‌های اصلی دونالد ترامپ باشند.

خبرگزاری رویترز یادآوری می کند که دونالد ترامپ تاکنون وعده داده در زمینه مناسبات اقتصادی با چین موضع سرسختانه تری خواهد داشت، آمریکا را از معاهده ناتمام دوازده کشور حوزه اقیانوس آرام خارج خواهد کرد و معاهده تجارت آزاد در آمریکای شمالی را مورد بازبینی قرار داده و یا به طور کلی فسخ خواهد کرد.

بسیاری از کارشناسان پیش بینی می کنند دونالد ترامپ تا پایان سال اول ریاست جمهوری به مسائل مهم تجاری نخواهد پرداخت.

مشکل دیگری که معاهده تجارت آزاد بین اتحادیه اروپا و آمریکا با آن روبرو بوده مخالفت اتحادیه‌های کارگری، نهادهای مدافع محیط زیست و سایر گروههای معترض در خود کشورهای اروپایی است. به اعتقاد آنها این معاهده با دادن قدرت فراوان به شرکت‌های چندملیتی باعث خواهد شد این شرکت‌ها اراده خود را بر سیاستهای عمومی تحمیل کنند.

با پیروزی دونالد ترامپ مخالفان این معاهده در اروپا استدلال خواهند کرد که چنین توافقی با آمریکا معامله با یک سیاستمدار شارلاتان خواهد بود.

جفری فرانکس مدیر دفتر صندوق بین المللی پول در اروپا می گوید:«مخالفت با این معاهده در افکار عمومی اروپا پس از پیروزی دونالد ترامپ تشدید خواهد شد.»

XS
SM
MD
LG