لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۵

آمریکا نیروی تازه نفس به عراق اعزام می کند


نیروهای آمریکایی در موصل (عکس از آرشیو)
نیروهای آمریکایی در موصل (عکس از آرشیو)

مقام های دفاعی آمریکا روز دوشنبه گفته اند، به دنبال درخواست فرماندهی نیروهای نظامی آمریکا در بغداد بیش از ۲۰۰ نیروی تازه نفس برای تامین امنیت موصل در جنگ علیه گروه حکومت اسلامی، داعش،به عراق اعزام خواهند شد.

به گزارش «ای بی‌سی» سرهنگ جوزف اسکروکا، یک سخنگوی عملیاتی آمریکا گفته است: این نیروها برای کمک و مشاوره به نیروهای عراقی به منطقه اعزام می شوند.

وی اضافه کرده است: در حدود یک هزار و ۷۰۰ تن از نیروهای از تیپ ۸۲ هوابرد در عراق و کویت حضور دارند که به کار کمک و مشاوره به نیروهای عراقی مشغول هستند.

در همین زمینه، یک مقام وزارت دفاع آمریکا نیز به فاکس نیوز گفته است، این نیروها برای ارائه مشاوره و همچنین کمک، همزمان با عملیات آزاد سازی موصل توسط نیروهای عراقی به این منطقه خواهند رفت.

این گزارش می افزاید، یکی از نشانه‌های تشدید عملیات گروه حکومت اسلامی در موصل، افزایش حملات هوایی توسط جنگنده هایی است که از عرشه ناو هواپیمابر «جورج اچ دبلیو بوش» در خلیج فارس به پرواز در می آیند.

نبرد برای آزاد سازی موصل از بیش از پنج ماه پیش آغاز شده است. نیروهای عراقی با پشتیبانی هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا توانستند بخش شرقی موصل را آزاد کنند. اکنون نبرد برای آزاد سازی غرب موصل ادامه دارد.

این در حالی است به دلیل گرفتار شدن غیرنظامیان در این بخش از موصل پیشروی نیروهای عراق به کندی صورت می گیرد.

گزارش‌ها حاکی است که روز شنبه در پی یک حمله هوایی شمار زیادی غیرنظامی در محله الجدیده واقع در غرب موصل جان خود را از دست دادند.

ارتش آمریکا پیشتر گفته بودکه نیروهای ائتلاف روز شنبه در غرب موصل حمله هوایی داشته‌اند.

به گزارش رویترز،یک مقام نظامی آمریکایی روز دوشنبه گفته است، به دنبال کشته شدن شماری از غیرنظامیان در موصل، نیروهای ائتلاف درصدد تغییر استرانژی خود در عملیات علیه گروه حکومت اسلامی در موصل نیستند.

ژنرال جوزف ووتل، فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا، روز یک‌شنبه، ششم فروردین، در این باره گفت: «ما در حال تحقیق و تفحص درباره این حادثه هستیم و می‌خواهیم بدانیم دقیقا چه اتفاقی رخ داده است.»

این فرمانده آمریکایی افزود: «ما همچنان تمهیدات ویژه‌ای برای اجتناب از آسیب به غیرنظامیان اتخاذ خواهیم کرد.»

در همین حال مقام‌های نظامی عراق گفته اند، درصدد هستند تا جبهه تازه‌ای را در شهر موصل علیه گروه حکومت اسلامی بازکنند.

سازمان ملل می‌گوید نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر در مناطق مرکزی موصل در شرایط سختی به‌ سر می‌برند.

نیروهای عراقی در سایه پوشش هوایی ائتلاف در تلاشند که غرب موصل را از نیروهای داعش بازپس بگیرند.

XS
SM
MD
LG