لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۱

انتقاد دو نماینده کنگره آمريکا از تمديد مهلت مذاکرات هسته ای با ايران


ادوارد رويس، نماينده جمهوری خواه از کاليفرنيا و ریيس کميته روابط خارجی مجلس نمايندگان آمريکا،
ادوارد رويس، نماينده جمهوری خواه از کاليفرنيا و ریيس کميته روابط خارجی مجلس نمايندگان آمريکا،

رييس کمیته روابط خارجی مجلس نمايندگان آمريکا، و مسئول کميته فرعی خاورميانه و شمال افريقای مجلس نمايندگان آمريکا از تمديد مهلت مذاکرات هسته ای با ايران انتقاد کرده اند.

ادوارد رويس ، نماينده جمهوری خواه از کاليفرنيا و رئيس کميته روابط خارجی مجلس نمايندگان آمريکا، روز جمعه ۱۸ ژوئيه در بيانيه ای در خصوص تمديد مذاکرات هسته ای ايران و گروه ۱+۵ گفته است: من تمديد (آزاد سازی دارايی های مسدود شده) ايران را پيشرفت نمی دانم. به نظر می رسد که ايران با نمايش هميشگی پليس خوب- پليس بد، به حمايت از خواسته بی معنی رهبر جمهوری اسلامی در مورد داشتن ۱۹۰ هزار سانتريفیوژ، توانسته است وقت اضافه بخرد.

محمد جواد ظريف، وزير خارجه ايران، و کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، بامداد شنبه، ۲۸ تير ماه،پس از بيش از دو هفته مذاکره در بيانيه‌ای مشترک اعلام کردند که گفت‌وگوهای هسته‌ای ميان ايران و کشورهای گروه ۵+۱ برای چهار ماه ديگر تمديد شد.

محمد جواد ظريف و کاترين اشتون در بیانيه خود تصريح کرده اند که طرف‌های گفت‌وگو اجرای تمامی تعهداتشان در « برنامه اقدام مشترک» را به صورت موثر و به موقع ادامه خواهند داد.ايران و کشورهای آمريکا، بريتانيا، فرانسه، آلمان، روسيه و چين، گروه ۱+۵، در نوامبر سال گذشته به توافقی موقت با عنوان «طرح اقدام مشترک» دست يافتند که مهلت آن ژوئيه ۲۰ (روز يکشنبه ۲۹ تيرماه) به پايان می رسد.

ادوارد رويس در ادامه بيانيه خود گفته است: چنين اقدامی به نظرم اين تصور را برای ايران به وجود می اورد که همزمان با چرخش سانتريفيوژهايش، زمان هم به نفع او درجریان است. افزايش فشار اقتصادی دست مارا قوی تر می کند، اما دولت (باراک اوباما) با آن مخالف است. دولت بايد از تلاش های کنگره در جهت افزايش فشارهای اقتصادی بر ايران استقبال کند.

اين نماينده جمهوريخواه اضافه کرده است: اقدامات ايران در حمايت از تروريست ها، مانند ارسال غيرقانونی موشک برای حماس، حتی اتخاذ استاندارهای مضاعف تری را برای راستی آزمايی هرگونه توافقی (با ايران) ضروری می سازد. همه نشانه ها؛ چه ديروز، چه امروز، در خصوص برنامه هسته ای ايران همه از «بمب اتمی» خبر می دهند و من نگران فردا هستم.

در همين زمينه، ايليانا راس- لی تنين، نماينده جمهوری خواه و رييس کميته فرعی مسائل خاورميانه و شمال آفريقا، در بيانيه ای ضمن انتقاد از تمديد مذاکرات هسته ای گفته است : يک بارديگر، دولت (آمريکا) و جامعه بين المللی در زمانی که ايران به بمب نزديک تر می شود، فريب تاکتيک وقت کشی و فريب کارانه ايران را خوردند. (حسن) روحانی پيشتر از اين سخن گفته بود که چگونه توانسته غرب را برای پيشبرد برنامه اتمی ايران فريب دهد و برای گسترش اين برنامه زمان بخرد و اين (تمديد چهارماهه مذاکرات) نيز يکی ديگر از برنامه های فريبکارانه او است.

خانم راس- لی تنين تصریح کرده است: اگر رييس جمهوری (باراک اوباما) پيش از گرفتن اين تصميم با کنگره رايزنی کرده بود، يک نه محکم دريافت می کرد و ما نيز به افزايش تحريم ها اقدام می کرديم. اما او برعکس، برآن شد که کنگره را دور بزند و به صورت يک جانبه توافق را تمديد کند و به رفع تحريم ها ادامه دهد، که تاکنون ميلياردها دلار به حکومت ايران کمک اقتصادی کرده است.

خانم راس- لی تنين به فهرستی از اقدامات ايران پس از موافقت موقت شش ماهه ژنو در سال گذشته اشاره کرده و گفته است که ايران طی اين مدت به فعاليت های خود در تاسيسات« آب سنگين در اراک» ادامه داده و به بازرسان آژانس اجازه بازرسی از پارچين را نداده است.

اين نماينده نماينده جمهوری خواه از فلوريدا تصريح کرده است: کنگره بايد کاری را که دولت باراک از انجام ان خودداری کرده، انجام دهد. ما بايد تحريم ها را اعمال کنيم و مانع دسترسی ايران به توانايی و زيرساخت های لازم غنی سازی اورانيوم برای ساخت بمب هسته ای بشويم.

XS
SM
MD
LG