لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۷

تداوم حملات به علی يونسی برای اظهارات درباره عراق


حملات اصولگرايان به اظهارات علی يونسی، دستيار ويژه رييس جمهوری ايران، درباره عراق ادامه دارد و روز شنبه ۲۳ اسفند، ۲۱ نماينده مجلس از حسن روحانی خواسته اند تا وی را برکنار کند.

به گزارش خبرگزاری فارس اين ۲۱ نفر از نمايندگان مجلس در تذکر خود خطاب به حسن روحانی، رييس جمهوری ايران گفته اند که اظهارات علی يونسی «همان القای ايران‌هراسی و اسلام‌هراسی که توسط دشمنان انقلاب اسلامی بارها در رسانه‌های آنها و مواضعشان بيان شده می‌باشد.»

اشاره اين نمايندگان به اين بخش از اظهارات علی يونسی در همايش «ايران؛ نام، مردم، سرزمين» است که گفته بود:«در حال حاضر عراق نه فقط حوزه تمدنی ما است بلکه هويت، فرهنگ، مرکز و پايتخت ما است.»

نمايندگان مجلس همچنين در نامه خود نوشته اند:«با توجه به روحيه تذکر ناپذير آقای يونسی و اصرار ايشان بر ادامه اين مواضع ناپسند و حساسيت سياست‌های داخلی و خارجی ناشی از مواضع مسئولان جمهوری اسلامی ايران از شما می‌خواهند آقای يونسی را از اين جايگاه عزل نماييد و اجازه ندهيد اين مواضع نسنجيده و بحران‌آفرين ادامه يابد. »

در همين زمينه، محمد کوثری نماينده اصولگرا، نيز گفته است:« حتماً طی نامه‌‌‌ای به آيت‌لله لاريجانی رئيس قوه قضائيه، پيگيری حقوقی اظهارات آقای يونسی را از دستگاه قضائی مطالبه خواهيم کرد چرا که اين اولين بار نيست که آقای يونسی، منافع ملی و مصالح عاليه نظام را مورد توجه قرار نمی‌دهد.»

به گزارش تسنيم، محمد کوثری در ادامه خواستار ورود قوه قضاييه به موضوع «اظهارات نامناسب و غيرقابل قبول يونسی» شده است.

اين در حالی است که مقام های دولتی معتقدند که اظهارات علی يونسی «تحريف شده» و وی اظهاراتی در خصوص «امپراطوری» ايران نگفته است.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران،‌روز شنبه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری الرأی عراق، برخی برداشت‌ها از سخنان علی یونسی را «غیردقیق و جهت دار» خواند که به گفته وی با هدف ایجاد اختلاف میان کشورهای منطقه منتشر شده ‌است.

به گزارش تسنيم، محمدرضا صادق، مشاور رسانه‌ای حسن روحانی نيز گفته است: اظهارات علی يونسی تحريف شده است، ايشان اساسا بحث تاريخی مطرح کرده بودند و بعد رسانه‌ها آمدند قبل و بعد صحبت‌های ايشان را بريدند و عمليات روانی کردند.

در همين زمينه، علی لاريجانی، رييس مجلس نيز درباره اظهارات علی يونسی گفته است:« فکر نمی‌کنم چنين حرفی را زده باشند گاهش در ترجمه مطالب اشتباهاتی صورت می‌گيرد و شايد يک بحث فرهنگی را مطرح کردند و در واقع يک نوع همگرايی‌ های فرهنگی را مبنا قرار دادند، بعيد می‌دانم اين حرف‌ها زده شده باشد و به نظر من اصل صحبت وی در اين جهت حرفی نزده است.

وی ادامه داد: بنده به کلی بعيد می‌دانم وی چنين اظهارنظری را بيان کرده باشد زيرا ما در جمهوری اسلامی ايران از مقام رهبری گرفته تا رئيس جمهور و شخصيت‌های علمی برجسته کشور در اين موضوع اتفاق نظر داريم که نظام انقلاب اسلامی ايران اساسا با واژه‌هايی مانند امپراطوری مخالف است زيرا جنس امپراطوری و گرايش به ايجاد امپراطوری را يک جنس سلطه‌گری می‌داند.

اظهارات منتسب به علی يونسی بازتاب گسترده ای در کشورهای عربی داشت و وزارت امور خارجه عراق در بيانيه‌ای از اظهارت آقای ابراز «تعجب» و اين سخنان را «محکوم» کرده است.

پیشتر شماری از اصولگرایان از جمله علاءالدین بروجردی، نماینده اصولگرای و رییس کمیسیون امنیت ملی از اظهارات علی یونسی انتقاد کرده بود.

حمید رسایی، نماینده اصولگرای مجلس نیز روز پنجشنبه گفته بود،‌اظهارات علی یونسی با «عذر خواهی حل» نمی شود.

علی يونسی در پاسخ به بازتاب گسترده اظهاراتش هفته گذشته توضيحاتی را ارائه کرد.

دستيار حسن روحانی گفته بود: «آنچه که من گفتم دقيقا اين است که در گذشته در فلات ايران امپراتوری‌های بزرگی به نام ايران در زمان هخامنشيان، ساسانيان و اشکانيان بودند که کشورهای منطقه عضو آن امپراتوری بودند؛ ولی امروز نه بار ديگر دولت عثمانی باز می‌گردد، و نه امپراتوری عربی؛ و نه اينکه بنا است امپراتوری ايرانی بازگردد؛ امروز آنچه که می‌تواند جايگزين امپراتوری‌های گذشته باشد هماهنگی فرهنگی، اقتصادی و سياسی کشورهای عضو فلات ايران است»

XS
SM
MD
LG