لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۸

ظریف: حسن نیت آمریکا در اجرای برجام می‌تواند زمینه ساز تعامل در حوزه‌های دیگر شود


محمد جواد ظریف
محمد جواد ظریف

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفته است در صورتی که آمریکا حسن نیت خود را در اجرای توافق هسته‌ای نشان دهد، ‌چنین رویکردی می‌تواند زمینه‌ای برای تعامل در حوزه های دیگر شود.

محمد جواد ظریف در مصاحبه‌ای با رابین رایت از نشریه «نیویورکر» که روز سه شنبه انجام و روز چهارشنبه ۲۸ تیرماه منتشر شده، احتمال مذاکره با دولت دونالد ترامپ را رد نکرده است.

طبق این گزارش، وزیر امور خارجه ایران به دیدار کار‌شناسان ایرانی و آمریکا در اخر هفته جاری در وین برای مذاکره درباره اجرای توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی، برجام، اشاره کرده است.

طبق توافق هسته‌ای که بین شش قدرت جهانی از جمله آمریکا با ایران در تیرماه ۹۴ حاصل شد، کمیسیون مشترکی مرکب از ایران و شش قدرت جهانی با هدایت و هماهنگی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به «مراقبت و نظارت اجرای کامل و مؤثر برجام» ادامه خواهد داد. قرار است نشست این کمیسیون ۳۰ تیرماه در وین برگزار شود.

محمد جواد ظریف گفته است: با دیدار احتمالی بین ما و رکس تیلرسون، در صورتی که چنین دیداری برای اجرای برجام ضروری باشد، مخالفتی نداریم.

وزیر امور خارجه ایران همچنین اضافه کرده است: در صورتی که حسن نیتی از جانب آمریکا در اجرای توافق هسته‌ای مشاهده کنیم، چنین رویکردی می‌تواند زمینه ساز و مبنا باشد و نه سقفی برای آن. و این احتمال وجود دارد که در حوزه‌های دیگر با هم تعامل کنیم. هنوز چنین چیزی را نمی‌بینیم.

محمد جواد ظریف تصریح کرده است: من تاکنون خواستار چنین دیداری نشده‌ام و فکر هم می‌کنم چنین درخواستی را مطرح کنم.

مذاکره مجدد درباره برجام

وزیر امور خارجه ایران در بخش دیگری از این مصاحبه با رد اظهارات مقام‌های دولت دونالد ترامپ در خصوص مذاکره مجدد درباره برجام، چنین موضوعی را خطرناک ارزیابی کرده است.

محمد جواد ظریف گفته است: حتی تصور و فکر کردن به از سرگیری چنین مذاکراتی بسیار خطرناک خواهد بود، چرا که اکنون همه با انتظارات بالا‌تر نسبت به قبل وارد چنین مذاکراتی خواهند شد. دست یابی به این توافق به اندازه کافی از پیچیدگی برخوردار بود و دست یابی به توافق دیگری (در این خصوص) غیرممکن خواهد بود.

این سخنان آقای ظریف در حالی بیان می‌شود که دولت آمریکا، ایران را به عمل «برخلاف روح برجام» متهم می‌کند و در مقابل ایران نیز آمریکا را به نقض این توافق هسته ای متهم می کند.

دولت آمریکا روز دوشنبه براساس مهلت ۹۰ روزه خود برای تمدید رفع تحریم هسته ای علیه تهران اعلام کرد که ایران به مفاد برجام پایبند بوده هرچند «خلاف روح» آن عمل کرده‌است.

آمریکا یک روز پس از تایید اجرای برجام توسط ایران، تحریم هایی علیه افراد و نهادهای این کشور اعمال کرد. آقای ظریف نیز در واکنش روز گذشته دولت آمریکا را متهم کرد که با این تحریم‌ها «روح توافق» هسته ای را «نقض کرده» و روابط همچنان متشنج بین دو کشور را «مسموم می‌کند.»

پیشتر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، گفته بود ایران مطابق روح توافق هسته‌ای با شش قدرت جهانی عمل نمی‌کند و دولت آمریکا به طور دقیق این موضوع را بررسی خواهد کرد.

در حالی وزارت امور خارجه آمریکا پایبندی ایران به برجام در ۹۰ روز گذشته را تایید کرد، که بسیاری از رسانه های غربی بر این موضوع تمرکز کردند که دونالد ترامپ رییس جمهوری ایالات متحده، تمایلی به این اقدام نداشته و از همین رو هم این تاییدیه به اصطلاح در دقیقه نود به کنگره آمریکا فرستاده شده است.

آمریکا همچنین در حال بررسی سیاست های خود در قبال ایران است و پیشتر یک مقام کاخ سفید اعلام کرد که نتیجه این بررسی تا پایان تابستان اعلام می شود.

در همین حال، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز گذشته ایران را متهم کرد اقداماتش باعث بی ثباتی در منطقه می شود.

هدر نائورت گفته بود: «بخشی از برجام می‌گوید ایران قرار است در ایجاد صلح و ثبات در منطقه و در عرصه جهانی مشارکت کند و ما بر این عقیده هستیم که برخی اقداماتی که دولت ایران در آنها دخیل بوده، به اهداف معین‌شده در مورد صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی، ضربه زده‌است».

XS
SM
MD
LG